Vildmarksracet 2016

Vildmarksracet 120km genomfört! 

En mycket trevlig tävling. Jag gick in med inställningen att bara försöka ta oss runt hela banan eftersom jag aldrig kört så långt innan och med ett relativt nyihopsatt spann där 3 av hundarna bara bott här i ca 5 månader. 

Vi har haft mycket strul tidigare år med hundkörningen och nu är det dax att skaffa sig bra erfarenheter, för att vi inte ska tröttna och lägga ner hobbyn helt.

Årets A-spann består av 3 vuxna sibbar Segra, Bullen, Selma som vi tagit över från Åre.
1 unghund Snö, som vi köpt som valp från kennel Snow Shadow's. En jätteduktig dragare (sprintlinjer) men ganska omogen ännu.
Samt 3 vuxna hundar vi tagit i omgångar från Gävle, Karma, Noah, Yoda.
Samt 1 vuxen tik vi har på foder, Varga.

Ett härligt 8-spann, av en salig blandning individer.

Denna tävlingssäsong, går ut på att främst delta, komma runt banorna berikade med massa nya erfarenheterna och framförallt ha kul!!



Vildmarksracet blev första tävlingen på årets säsong.
Och det var jag, Ida, som körde spannet.


Jag stannade mycket, snacksade hundar, kollade hundar, sockade hundar, drack kaffe och fotade.


Jag kände mej ensam om att vara på tur, bland alla tävlande ekipage.
Men så fick det bli. 
Ingen stress, jag ville hellre ta tid på mig och komma imål.

Jag valde att köra tursläden (min stora oinakka och lämnade tävlingssläden i stugan).


Fick tillfälle att öva omkörningar mycket! Har aldrig tidigare kört bland andra hundar med huskyspannet, MEN att släppa förbi andra spann, samt köra om större spann gick fin fint!!

Vädret ställde ganska höga krav med sina -30grader i starten och -32 grader ett halvt dygn senare när vi gick i mål. 
Jag har bara kört ca milen förut i -28. Men att köra så länge i extrem kyla gick kanon. Är supernöjd med mina nya skor (Sorel Glacier) och mobil (runbo q5) som klarade hela dygnet i extremkyla galant!!

Första milena bestod av mycket strul. Bland annat fick jag ankra och lämna mitt spann för att fånga upp ett tappat 7-spann huskies som kom ifatt oss bakifrån.
Jag säkrade upp det spannet och väntade in föraren som tappat dom, innan jag for vidare.
Under tiden jag tog hand om bakomvarande spann blev de lite osämja bland mina.
Snö, ville inte ha parkering 1 mil från starten och tuggade hej vilt i både linor och hundar.
Min ledarhund Segra blev lite sne på henne och det tog ett par mil tills hon slutade snegla bak surt på Snö.

Men efter 3-4 mil upplevde jag att vi fick lite mer flyt och hundarna bara gick och gick.


Efter 7 mil kom vi in i checkpoint som låg på sjön Noran.

Thommy mötte upp oss och vi fick hjälp fram till vår stolpe.
Veterinärerna var på plats direkt för att börja kolla igenom hundarna.
Ingen av hundarna hade vart dåliga i magen under första sträckan och veterinären gav alla hundar Godkänt efter besiktningarna.


Jag valde dock ändå att ställa av Snö.
Före start var min plan att hon skulle få springa som längst till checkpoint Iochmed att hon alltid tar ut sig till max, samt bara är 1,5 år.


Alla hundar fick halm på checkpoint samt ett mål med Priima. Alla åt bra, även om de gick lite smålångsamt för vissa.
Efter maten la de sig till ro och de var dax för 4h obligatorisk vila.


Jag passade på att äta, dricka & kissa!
Kände mej seg i kroppen och lätt huvudvärk. Lite småfrusen om hakan.
Tempen gick ju aldrig upp nå nämnvärt.

Efter 4h på checkpoint var hundarna på g igen!!
De skrek av iver när de va dax att gå ut på etapp 2. Som var 5 mil.
De höll en bra fart första 2 milen. 
För att sedan näst sista milen börja få mer eller mindre parkering.

De va inget riktigt go i hundarna.
Jag och ett annat större spann gick om varandra om vart annat, men ingen av oss fick riktigt igång hundarna.

Så jag valde att stanna och snacksa igen.

Efter en stund kommer ett nytt spann och passerar och mina hundar kommer igång igen.

Sista milen känner Segra & Varga igen sej och de får upp ett bra travtempo sista milen in i mål!
2016-02-06 @ 14:54:15 Permalink


Kommentarer
Postat av: Brittis

Jätteroligt att läsa om turen ;). Har ju aldrig kört stort spann eller lång tur men läser gärna om andras turer! God fortsättning i kommande mästerskap och race!

2016-02-10 @ 14:34:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0