Träningen fortgår..

Några körningar efter träningsschemat i september månad. Men man rår inte över vädret.

Nu hoppas jag kylan kommer även till oss. Första morgonen idag som vi har frost i gräsmattan, mycket gott tecken!!

Hundarna sköter sej bra!
De märks att de börjar få in rutinerna.
Starten går allt lugnare till och de är inga som helst trassel.
När de första 6 hundarna är inkopplade är de relativt tyst/lugnt.
Men när man börjar koppla in de sista, vet de att de närmar sej, att de äntligen ska få springa.
För springa är ju de bästa som finns, så då är det svårt att vara helt coollugn!

När temperaturen sjunker såpass att vi kan träna under ljusare förhållanden, ska ni få ett klipp från starten.

Denna säsong har jag fått lite nya erfarenheter.

Jag har bara tidigare i mitt liv kört ett 6-spann som mest, dvs hundarna i 3 led.
Denna säsong är vi uppe i 5 led (9 hundar) och det blir ett långt ekipage.
I kurvorna försvinner de första hundparen, så man ser ju inte hela spannet för ett par sekunder.
Det gäller att vara vaken.

Man hinner heller inte se lika mycket av naturen.
Det är många rumplinor, nacklinor att hålla ögonen på.
Många hundar som man ska ha koll på, så ingen rör sej konstigt, haltar, tappar för mkt energi, sitter sockar kvar på den som har de osv.
Det är även många tassar som ska kollas, ofta.

Hitills har tassarna hållt bra.
Ett par klor som blivit lite för korta.
Så under träningssäsongen är de bara sporrar vi klipper, eftersom de andra hålls efter ändå.

Vi har dock en tokig unghund som sliter lite baktassar..
Hon har inte vett att hålla igen, än.
Hon ska bara framåt och ligger på som fasen. 
Jag hoppas hon med tiden ska lära sej. Så hon orkar längre distanser i ett lugnare tempo.
Än att hon som nu, iprincip springer 4steg på stället när de går för sakta.

Om hon inte lär sej, kommer vi förmodligen få börja fundera på att hitta ett hem som är intresserade av att köra sprint. 
För hon har en enorm dragskalle..

Men hon är en så himla mysig hund, så hon bara SKA lugna ner sej har jag bestämt.
Jag gillar att hon inte riktigt är som de andra. 
De känns som de kan vara bra med lite olika personligheter/styrkor och att de är bra att kunna blanda spannet med lite av varje.

Inför söndagens körning. Varga selad och klar och värmer upp lite i slussen.



Bild tagen för någon vecka sedan, då jag var ute och körde spannet i månskenet.



Bild från samma tur. Mitten av spannet Yoda, Noah, Selma & Bullen.



Promenad med en av våra valpar, bör väll nästan börja kalla dem unghundar..
På bilden Aslaug. (Vår senaste kull, efter vår tik Karma x Nordvikens Kuling)



Bakre delen av spannet hemma i hägnet efter en av våra körningar.
Bakifrån Storm, Noah, Yoda, Bullen & Selma.



En bild från när jag var ute och körde nu i lördags. 
Framifrån: Varga, Segra, Karma, Snö, Bullen, Selma, Noah, Yoda, Storm.
Alla grabbar bak, brudarna fram.


I helgen hade vi besök av Peter (vän, uppfödare & valpköpare) och hans hundar.
På bilden är hanen Hero, från vår sista malamutekull.
En ståtlig herre. Väldigt lik sin pappa Antti & mamma Sila fanns där i ögonen.


Hero vart glad att träffa mej.

2015-10-06 @ 09:03:56 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0