Från Malamute till Husky

Allt känns så himla bra och det är först nu jag känner att jag är närmre min dröm, än jag någonsin varit.

Imorgon flyttar vår sista malamute, Zigge. Han kommer flytta till samma hem som Sila och det känns bra.

Jag önskade att ge alla våra malamuter ett hem där dom kommer i centrum, till någon som vill satsa på dom.
Jag har lyckats!

Med andra ord betyder det att from i morgon har vi inte längre någon malamute kvar.
Vi som vart med malamute i ca 8år.

Rasen kommer alltid ligga mig varmt om hjärtat, även om den också gjort mig besviken.
Oftast känner jag att många får en fel bild av den, åt båda håll, såklart!

Många kanske tror att de 6-8 malamuter jag skaffar ska bli mitt team, mitt spann.
Vi har lärt oss att riktigt så enkelt är de inte alltid.

Av de malamuter vi hade var det ca hälften som passade bra i gruppen OCH hade rätt dragvilja. 

Sedan hade vi de som hade dragviljan, men inte passade tillsammans med resten. 
Samt de som passade i gruppen men inte hade rätt dragvilja och vi hade även den som inte hade något av delarna.

Som någon sa, livet är för kort för dåliga hundar.
Så är det!
Vi har inte haft några dåliga hundar, men några har vart "dåliga" för det ändamål vi egentligen tänkt oss.

Därför blev några "maskotar", vi hade dom som sällskap och turkompisar, medans andra gick i spannet.
Vissa var man tvungen att alltid hålla isär osv.

Men det var ju inte såhär vi från början tänkt oss.
Min dröm är att alla hundar går med i spannet, presterar och framförallt trivs med varandra och det vi gör!

Jag vill inte ha 15 hundar för att sedan kunna plocka ut mitt 6-8 spann.
Utan alla ska kunna gå med.
Ingen ska alltid vara kvar hemma och vänta på sin egna lilla tur.

Det finns fantastiska malamuter och alla vi har haft har verkligen vart Goa och haft sina kvaliteer!!
Men, alla passade inte att jobba tillsammans i grupp.
Vilket från början var vårt mål, som sedan "glömdes bort" (eller förnekades) under vägen.

Det är stora kostnader att hålla så många hundar, så nu känner vi att vi är färdiga med maskotar.
Vi är inte ute efter att ha massa hundar som är Goa på tumanhand.

Vi vill köra hundspann, tävla och njuta av våra hundar och hundkörning!
Som jag sa Alla ska med!!

Vår erfarenhet är att med sibbar blir hundkörningen rolig igen.

I våras/somras köpte vi två 8v valpar. Sedan under sommar och höst har vi plockat ihop 4 vuxna hundar från olika håll.
Och det har inte varit några konstigheter!

Jämnåriga Karma & Segra kommer från två olika ställen men jobbar så fint bredvid varandra i spannet.

Sibbarna har ett helt annat fokus.
Vi kör, har kul.
Och jag tar mig ut med ett 6-spann själv!
Tidigare har jag bara kört 4-spann ensam, eftersom vi vetat att alla hundar inte trivs med varandra.

Jag vill inte smutskasta malamuten som så, de är fantastiska hundar.
Men man ska veta att de är inte "bara" för att få ihop ett fungerande spann.

För oss har det vart alldeles för krångligt, så vi tröttnade.
Ett tag ville vi knappt veta av hundkörning, som egentligen är de mest fantastiska som finns!

Men nu bor alla "våra" malamuter i hem som passar dom. Någon är ensamhund, andra går i större spann, någon i mindre spann. 

Vi kör nu alla våra sibbar tillsammans, alla är med. 
Och vi har dumpat "stång-körning" förevigt!

Får vi numera en hund som inte passar in i spannet kommer vi tidigare välja att leta ett mer passande hem åt den.
Det är bäst för allas skull, inte minst för hunden.

Nu ska vi köra hundspann och komma igång med de vi från början tänkt oss!
Medel och långdistans!












2015-02-12 @ 09:08:20 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Brittis

Det är jättebra att du delar med dig och skriver om hur det har varit för er med malamuter. Vi har ju bara haft två, som mest!, men ändå känner jag igen en hel del av det du skriver. Båda vår är/var (bara 1 kvar nu) underbara hundar och högt älskade MEN de kunde efter ett par år inte dra ihop. Alltför mycket bråk och stök och det blev också för oss (som du skriver)så tråkigt att man inte vill kör dem ihop längre. Vi löste det med att köra varsin och ha roligt hemma men det fungerar inte om man har flera och vill håll ihop ett spann. Men, underbara hundar och jag ångrar inte en dag av de jag haft/har tillsammans med hundarna. Det tror jag ni kan hålla med om!

2015-02-19 @ 16:46:46
Postat av: Anonym

så bra att det nu är som ni vill :) fint skrivet. För snart ett år sedan skaffa jag en grönlandshund, en tik. och blev i och med henne jätteintresserad av drag o allt kring det. har ju inte kommit så långt. Men vi tränar o hon älskar att dra. har fått höra från andra att grönlandshunden kan vara tuff och bråk kan förekomma. samtidigt som andra säger tvärtom osv. I vår/sommar ska vi eventuellt hämta en valp, oxo grönlandshund. har väl egentligen inga planer på att tävla eller så mer som turkamrater, som det känns nu.

väldigt kul att följa bloggen o instagram 😊

Svar: Som jag sagt tidigare, skulle vi bara haft ett par hundar skulle det nog bli malamuter. Men om man vill köra större spann, så är de svårt att få det att funka bra. Många som kör större spann med malamuter har måånga hundar och plockar ut de hundar som funkar bra ihop till ett spann. Sedan har de även oftast måååånga års erfarenhet.
Andra kör med stång.

Sedan är vår erfarenhet att nära släktskap mellan hundarna får det att funka bättre, än att köpa in hundar från olika linjer.
Malamuten har ju också svårare för hundar av samma kön..

Är inte så insatt i grönlandshunden, men de är väll malamuten den är mest lik utav de polara raserna.

Så ska man bara ha ett par hundar brukar de funka bra.
Men eftersom vi vill köra lite större spann bytte vi till siberian husky, för allt går lättare.
Dragviljan är en helt annan och de fungerar mycket bättre i flocken när man har många hundar.
Ida Vähäsalo

2015-03-02 @ 09:50:18
Postat av: pisikealev.blogg.se

oki jo jag fattar. jo de sägs ju vara mest lik varann. men jag vet ju bara hur vår hund är. jag skulle vilja ha 4-6 hundar i framtiden. har tänkt mig en hane nu i vår och om det går o blir kanske tom två, bröder. sen eventuellt ha valpar (i framtiden) o behålla en tik. eller två 😊

ni har jättefinahundar. fint att det gick så bra när hon fick valpar sist 😊

2015-03-02 @ 14:57:05
URL: http://pisikealev.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0