Om en bare blir arg..

..så går det!
Säger pappa Anton i Emil i Lönneberga.
Och nog så rätt han har!
 
Klädde båda barnen efter lunch igår och gick ut.
Säkert över en dm nysnö hade det kommit.
Det var svårt att dra vagnen på gården och Vidar ramla endel.
 
Tittade bort mot fyrhjuligen och tänkte de är ju fan att inte plogen sitter på och att batteriet är slut!
 
Gick bort till fyrhjulingen och tänkte, kanske de finns liiite batteri så jag kan få igång den åtminstone.
Tittade på den en stund och tänkte jo jag provar.
Gick in och hämtade nyckeln.
 
Jag bad Thommy förra året att visa mej hur man monterar på plogen,
ifall det skulle behövas plogas någon gång och den inte sitter på och jag är själv hemma.
Fick då till svar att det är ganska krångligt, så de skulle jag kanske inte klara själv.
Därför visade han mej inte heller..
 
Jag hämtade nyckeln och vred om,
provade att starta men de gick minsann inte.
Typiskt.
Men den har ju även startsnöre så de är väll bara att prova att dra igång den då tänkte jag.
Jo Tjena!
De va inte bara att dra igång en såpass stormaskin, så de kunde jag ju glömma, ja va inte ens i närheten att få igång den.
 
Skriker högt, de är väll själva FAN!! Bara för man är en brudjävel ska man inte klara av sånt här!!!!!!!
 
De var ungefär där jag även bestämde mej.
Nä, jag tänker inte gå med på att vara en hjälplös "brud-jävel".
Jag ska allt få igång på den här, montera plogen och ploga hela gården!!
 
Funderade en stund och tänkte att jag får väll starta den med startkablar och bilen då!
 
Så först var det "bara" att knuffa ut den ur uthuset så jag kunde köra intill med bilen.
 
Körde dit bilen och börja leta startkablar..
Hittade dem efter en stund.
Men de var ju inte bara att sätta kablarna heller.
Först skulle en metallskena skruvas bort, hitta efter en stund rätt nyckel till det.
Skruvade bort den, sedan satt ett plastskydd ditskruvat, sen kom man åt batteriet.
Onödigt mycket hållare och skydd kan ja tycka.
 
Satte på kablarna starta bilen och starta hjulingen.
1-0 till mej!!
 
Körde fram till där plogen stod och börja studera hur man kunde tänkas fästa den.
Under tiden stod Vidar och hoppa jämfota, drog i mej och skrek för han ville ju åka fyrhjuling NU!!!
 
La ner plogen och körde fram mer med fyrhjuligen,
konstatera att jag behövde några stora skruv eller sprintar.
Hitta en sprint som verkade passa efter en stunds letande i uthuset.
Men det fanns bara en?
 
Fick sätta mej på backen och in med benen under fyrhjuligen för att lyfta upp stagen (med foten) som gick från plogen som skulle fästas där under.
Fick in armen så jag kunde försöka pilla i sprinten..
Varför ska de va så trångt?!
Svor ett par gånger och blev lite aggressiv.
Vidar drog mej samtidigt i håret, skrek mej i örat och hängde på min axel för han ville ju ÅKA!!
 
Fick tillslut i sprinten.
Men vart finns den andra?!
 
Leta länge, vart FAN har karln lagt den andra??!
..för de måste väll vart sånna sprintar man ska använda till de här?!
Och isf bör det finnas två och inte en!

Hittade ingen mer, men hittade istället en mindre/klenare som jag lånade ifrån cykelkärran.
Lyckades efter en stunds pill/trixande få i den.
Så nu satt plogen fast.
Men vart skulle man fästa vinschen?!
 
Krokade bara i på första bästa ställe och jo då den fungerade att höja och sänka!
2-0 till mamman och nu fick Vidar äntligen åka och vi börja ploga.
 
När vi plogat ungefär hälften sa de PANG!
Och va fan hände nu då???!!

Jag slår av fyrhjuligen och ser att vinschen gått av.
Typiskt.
Tänkte först att, jaja, jag har ju iaf plogat halva gården..
 
Men efter ytterligare en stund.
Nä, jag kan ju inte lämna det halvklart!
Jag vill göra färdigt.
 
Provar att starta fyrhjulingen, men nej den var död!
SUCK!
Hämtar bilen igen.
Skruvar bort allt ännu en gång för att komma åt batteriet.
Startar fyrhjuligen, skruvar tillbaks allt.
 
Det var ju bara vajern som gått av..
Börja leta nyckel för att lossa på wirelåsen, men den hade ju någon slarvat bort.
Fick då idé nummer typ 100 för den här utedagen.
Jag skiter i vinschen och kör bara med plogen nere :-D
 
Plogade färdigt och åkte och parkera.
 
Finputtsade plogningen lite med skyffeln och Vidar hjälpte till med sin lilla skyffel han fått av Rolf & Monika.
 
Efter en sådär två timmar ute i snön tog jag båda barnen och gick in.
Mycket nöjd med mitt jobb.
 
Fan va bra jag är, bara jag bestämmer mej för det!
2014-01-29 @ 09:10:59 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Magda

Va duktig du är <3
Ja skulle lagt ner helt å
vrång skotta hela gårn mä skyffel.! :-D

2014-01-29 @ 18:04:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0