Valparna är här!

Under lördagsförmiddagen föddes Karma och Kulings valpar.

Jag märkte runt lunchtid på fredagen att de började bli på gång.
Karma fick frossa och tempen åkte bergochdalbana.

Jag ville inte bråka med henne o tempa för mycket, jag visste ju oavsett att de skulle bli inom de närmsta dygnen.

Så exakt när den riktiga tempdippen blev vet jag inte.
Kvällen var lugn, vi låg ihop i soffan och hon hade sina darrningar.

Jag delade soffa med henne på övervåningen den natten för att hon hela tiden skulle ha sällskap däruppe.

Natten bestod mestadels av vakentid.
Ibland skakade hon så jag nästan vibrerade ur soffan.
Resten av tiden bestod av mycket vankande och tömning av magen!

Framåt morgonen var frossan över och hon blev mer allvarlig..
Så jag förstod att de skulle vara dax nu närsomhelst eftersom tempen uppenbarligen gått uppåt igen.

10:15 gick vattnet för första valpen och kl 11:00 tittade den ut.

Karma tog sej an uppgiften direkt och plockade ur valparna ur sina hinnor och slickade rent dom och bet av navelsträngen.

Valparna kom med ungefär en timmas mellanrum.
Först 3 tikar.
Följt av 2 hanar.
Sedan blev det en lite längre paus.

Karma slumrade ett par timmar.
Jag kände igenom magen och kunde iaf känna en valp till där inne.
När hon vilat en tid tog jag ut henne så hon skulle få röra lite på sig.
Efter ytterligare en timma syntes de att de var på gång igen och strax därpå syntes huvudet på valp nr 6.

Jag fick känslan av att den var stor, eftersom den inte bra ploppa ut på ett par krystningar som de andra.

Karma jobbade på bra men eftersom den iprincip stod still i samma läge efter så många krystningar fick jag hjälpa till lite. Vid en krystning fick jag fram framtassarna som satt lite som en bromskloss och vid nästa vinklade jag valpen lite så armbågarna kom rätt.
Sedan fick Karma fortsätta själv och valpen kom strax därefter utan någon mer assistans och hon tog själv hand om den när den väl kom ut.

Även denna valp blev en tik.

Sista valpen var inte nå större än övriga, däremot var Karma mycket trött och antagligen därför hon behövde lite hjälp. Hon hade ju ändå vart vaken i över 1,5 dygn.






















Vi har planerat att behålla 5 av de 6 valparna.
Sälja en tik.

Så här var de första bilderna på Vikingkullen:
Ragnar, Floki, Aslaug, Lagherta, Gyda & Siggy.
2014-12-03 @ 14:28:11 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Brittis

Duktiga Karma! jag blir alldeles tårögd när jag läser om förlossningen, jag tycker tikarna är så duktiga med sina små valpar. Och valparna är så fina <3

2014-12-07 @ 16:39:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0