Helga

Och thommy är ledig.
Igår eftermiddag åkte jag till vital.
Rygg & biceps.
När jag kom hem stod maten serverad :-)

Sedan tog hela familjen kvällspromenaden med nikki.
2veckor av rehabpromenader har nu gått.
Varga drog jag i vagnen. 
Vidar gick hela vägen bort.
Fick åka på trehjulingen hem.

Väl hemma tog grabbarna en dusch medan jag plocka ihop leksaker.
Ordna kvällsgröt till Varga och gjorde kvällsmackan till Vidar.

Sedan snarkade barnen gott vid 19tiden.

Idag ska vi städa uthuset.
Man ställer ju alltid snabbt in grejer där och nu ska endel slängas annat hängas upp i taket tills dess att de blir vinter igen osv.

Vi har även nu i helgen tänkt fortsätta med något som egentligen skulle varit ett sommarprojekt.
Men min man jobbar så snabbt att de redan är mer än halvklart..

"Rasrummet".
I uthuset är ett rum där de vart gamla stallboxar.
Men när vi köpte gårn hade taket därinne rasat in halvt.
Tanken var att vi skulle rusta upp det denna sommar.
Men thommy har redan under vintern/våren röjt ur, tagit ner allt tak, kört bort och byggt nya takstolar!
Så nu ska vi börja med inredningen i helgen tänkte vi.

Ett projekt till (som vi kanske inte hinner i helgen men som ska ordnas med snart) är att sätta in ett fönster i hönshuset.
Så de får in mer ljus och de inte blir sånn bunker.

Ja så vi har att göra.
Sen är de barn, hundar & höns som ska ha sitt :-D

Igår var jag o barna o handla.

Mat på maxi.
Värpfoder på granngården.
Spannmål hos en bonde.

100kg hönskäk fick vi med oss hem.

Vilken skillnad i priser de är.
Köper man ett "färdigt" foder på granngården kostar de ca 179kr för 20kg, eller är de 15kg tro?!

Spannmålet gav ja 1,50 - 2kr kg för!
Gav 140kr för 80kg havre & korn.

Hönsen går ju fritt och äter så mycket av allt möjligt ute nu.
Sedan får de bröd/frukt/grönt/pasta/potatis-rester inifrån varje dag.
Vitamintillskott i vattnet.
Och spannmål.
Sen kör vi bara lite färdigt foder nu när de har tillgång till så mycket annat utomhus!

Skillnad på vintern, då kör vi mer på ett färdigblandad foder, eftersom de inte finns så mycket ute o äta om de ens vill ut alls.


2014-04-26 @ 08:54:21 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0