Socker-detektiv

När jag är och handlar känner jag mej som en socker-detektiv.
Jag läser alltid noga när jag ska köpa "nya" (för mej) produkter vad det innehåller.
 
Jag gillar inte att det är socker i typ allt.
 
Ni vet väll förresten att köper ni fryst majs istället för burkmajs slipper ni den här socker-salt lagen som majsen ligger i inne i burken.
Nu kanske det inte har något värde om man väljer att skölja majsen, men iallafall!
 
Det finns liksom socker inslängt lite överallt, man kan ju åtmindstonde försöka utesluta de största "socker-fällorna" (nu är ju kanske inte det majsen då, men iallafall) haha.
 
Idag kokade jag osötad kräm till mig och Vidar.
Jag hade massa hallon i frysen och eftersom man ändå måste koka dem (hepatit) så gjorde jag kräm av dem.
 
Det blir skönt sen när man kan plocka egna bär och lägga i frysen och inte bry sej om det.
Men då är det väll den där dvärgbandmasken man har att tänka på.
Vissa påstår att det räcker att skölja bären, andra inte..?
 
Hursomhelst.
 
I affären får du ju massa socker i krämen och eftersom jag inte vill mata i Vidar massa socker (tycker det är bättre han lär sig tycka om allt utan att det måste vara sött) och inte mata i han massa tomma kalorier, så gjorde jag egen.
 
På med lite vatten på hallonen i kastrullen, koka upp, redde med lite potatismjöl, klart.
Gott blev det också.
 
Äter man nästan aldrig socker lär man sej uppskatta naturliga sötman som finns i bär och frukt.
Så jag tyckte det var lagom sött av bara hallonen, fast min man skulle spottat och fräst och sagt Usch va surt!
Han vill ju tom sockra vispgrädden.
Men det där bör ju bli lite som man är van vid.
Om Vidar äter som mej så kommer även han kanske uppskatta sånt som jag gillar,
även om det såklart kommer vara lördagsgodis på lördagen sen ..typ..
 
Vid vissa tillfällen kan det vara gott med en tårtbit eller något godis tycker även jag.
Det betyder ju inte att jag inte äter det överhuvudtaget.
Men det är inget som liksom hör till vardagen, så är jag ingen fika/godis människa.
Men på kalas är det klart!
 
 
2013-05-08 @ 13:30:00 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0