BVC, mat & bak

Helgen är förbi, Thommy fick gjort allt han planerat och lite till.
Alla plint är på plats och gjötna.
 
Jag har haft riktig lyx här i 2 mornar nu.
I lördags var vi på grillkväll hos Erik & Magda och blev ju senare i säng än vanligt.
Det resulterade i en trött mamma söndag morgon (pysslar ju lite med Vidar nattetid).
 
Så när Vidar slog upp sina blå halv åtta söndagmorgon så tog pappan (Thommy) med sig honom upp. Han gav honom frukost och klädde på honom och tog med honom ut på sin morgonrunda i vagnen.
Jag låg kvar till halv tio tror jag :-D
 
Igår kväll var en underbar kväll.
På eftermiddagen fick vi besök av Thommys familj först.
Sedan av min.
 
När alla åkt så blev det grillat.
När Vidar somnade natten så tände Thommy i bastun och vi BÅDA bastade SAMTIDIGT :-D
Vi ringde upp min mobil och la breviv Vidar och hade med Thommys mobil ut till bastun med högtalarfunktion på, så vi kunde höra om han vakande.
Nu var vi ju inte där ute speciellt länge, men ändå.
 
Innan jag gick in från bastun satte jag mej på bastutrappan tittade ut över gården och njöt av tystnaden. Det är nått så fruktansvärt rofyllt här.
Hundarna låg på sina tak och sa inte ett knyst, hönorna hade gått in och lagt sej, det ända man hörde var några fåglar som kvittrade på avstånd samt göken.
Ljuvligt!!
 
Imorse skulle Thommy upp tidigt och åka och lämnna tillbaks grävmaskin i Kristinehamn innan jobbet. Vidar vaknade vistst lika tidigt, jag frågade bara Thommy och man ville byta blöja (så jag kunde ligga och dra mej lite med Vidar innan vi behövde gå upp).
Men Thommy gav honom frukost och sa att han kunde åka med han och lämna grävarn :-)
 
Så Vidar åkte med Thommy och jag sov tills de kom hem igen :-D
Thommy skulle ändå hit och byta bil, då jag behövde Kian med bilstolen i eftersom vi skulle till BVC idag.
 
Besöket på BVC gick fint.
Han väger nästan 9kg nu.
Hon kollade hörseln (om han reagerade på ljud, med en bjällra bakom ett öra itaget).
Det gjorde han såklart, annars hade vi nog reagerat på det tidigare.. Han är väldigt uppmärksam på världens minsta ljud har vi märkt och vänder sej och tittar dit det låter.
69,5cm lång är han nu.
 
Nu har jag bakat bröd till Vidar som är i ugnen.
Tänkte skiva upp det och frysa in "limpan" sen, så kan man bara ta fram en skiva itaget till han..
Om det nu blir ätbart.
Jag är ju oftast en såndär improviserare, tog lite vad jag hade och slängde i.
Vill ju gärna få upp järnet lite så det blev bland annat vetekli, hirs (kokt) och aprikoser i.
 
Håller även på med kvällsmat till mej och Vidar nu.
De blir Potatismos, Färsbiffar i löksky och grönsaker till det.
 
För 3 dagar sedan kom Vidar på att man kan dra sej framåt med armarna och att man skjuter ifrån med benen, så nu har han för varje dag sysselsatt sig med det mer och mer.
I sängen eller på fårskinnet ställer han sej även på knä ibland.
Han vet att om man dimper ner med huvudet gör det ont om man inte står där det är mjukt..
 
Han har även kommit på att når man inte en sak, kan man använda sej av något redskap som är längre och peta till sig saker med.
 
Idag har jag äntilgen beställt en "babywatch".
Blir jättebra! Nu nar vi blandannat bytt bilstol till en som man inte kan bära med han i.
Ofta kan han somna strax innan vi är hemma, då vill jag inte väcka honom utan låter fläkten gå inne i bilen så de inte ska bli för varmt så får jag gå ut och titta till honom hela tiden.
Nu när det är så ljusa kvällar kanske man vill greja ute efter att han somnat då blir det också bra med en barnvakt.
 
Bara för vi skaffar en sånn slutar man ju inte att fysiskt gå och titta till honom, men man hör istället direkt när han vaknar.
Ska bli kul att se om den är bra.
Det blev en som ska räcka 350m och som varnar om signalen bryts.
 
 
2013-05-13 @ 15:39:36 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan du inte lägga ut receptet på brödet? Min son skulle behöva lite nyttigt bröd också :)

Svar: Oj, jag gjorde ju helt utan recept och mått. Det ända jag har exakt mått på är jästen för då använde jag en hel. Men jag gjorde så här typ: Smula sönder jästen i en bunke. Löste upp den med lite ljummet vatten. I med en skvätt olja. Hällde i A-fil. Sedan kryddade jag med "brödkryddor". Rörde i kokad och sköljd hirs, vetekli och hackade torkade aprikoser och plommon. Sedan resten med vetemjöl tills jag fick bra konsistens på degen. Jäste minst en timma, sedan gjorde jag en limpa som jäste en stund till. Sedan penslade jag bara med lite vatten och in i ugnen. Eftersom jag läst att bebisar inte ska äta fullkorn så blev det vanligt vitt vetemjöl så länge. Sen kan man ju ha i solrosfrön och allt möjligt, men detta blev det denna gång..
Ida Vähäsalo

2013-05-14 @ 12:36:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0