Va inte många vet..

Det är så mycket som man inte har någon aning om..
Eller så har man bara varit för lat för att ta reda på det..?!
 
Jag är med i en FB-grupp för folk med höns.
Och det kommer ofta upp bilder från folk som åkt till ett hönseri och hämtat hem hönor (som annars skulle slaktas).
 
På hönseriet får de ett kort liv annars.
De tas bort efter några månader när hönan inte är tillräckligt "effektiv" längre och byts ut mot nya.
Vad jag vet, avlivas de bara och det tas inte tillvara på köttet.
Vilket slöseri!!
För privatbruk hade de hönorna dugit gott och väl i mååånga långa år till!!
 
Bilderna de lägger ut på de djur de hämtat hem, är inte speciellt trevliga :-(
Kan bjuda på ett exempel bara
 
 
Hur som helst tänk vilket nytt liv de då kan få..
De får lära sig sitta på pinnar, att man kan gå ut och in, sandbada mm.
Oftats är de ganska nervösa av sej och kan inget om hur ett liv som höna borde vara!
De ända de känner till är att sitta trångt och spotta ut ägg.
 
Därför känns det bra,
att vi så småningom kommer kunna tillgodose vårt ägg och kycklingbehov utav våra egna djur.
Som lever ett bra liv.
De kan gå ut och in.
De bor inte tätt inpå varandra mm.
 
Då behöver de inte svi så mycket att man slaktar fåglar för att sedan tillaga dem.
Hellre äta en fågel som haft ett bra liv..?!
 
 
Då kan man ju även se till att min man jobbar på en fiskodling.
Men skillnaden är ju, att de avlar fram fiskar som till en början bor i trånga bassänger.
Men det är ju bara en period, de släpps ju sedan ut i de fria när de växt tillsig.
 
Dehär fåglarna bor trångt, sliter ner fjädrar mm, spottar ut ägg, dödas & slängs.
Usch!
2013-06-14 @ 12:57:40 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Robin

Bra skrivet Ida!
Håller med dig till fullo. Ni ger era höns ett fint liv, där dom inte behöver sitta instängda i minimala burar, enbart för att spotta ut ägg, som du skriver.
Man har ju sett dokumentärer om hur många höns har det. Hemskt tycker jag.

När jag köper ägg från affären, köper jag ENBART från "Frigående - utomhus" höns. Om man nu kan lita på att det är så? Vad tror du?
Dom är ju visserligen lite dyrare, men helt klart värt att köpa dom tycker jag.


Svar: Ingen aning vad man kan lita på tyvärr.. Ekohönorna sägs ha de liiite bättre, men inte mkt..
Ida Vähäsalo

2013-06-14 @ 13:55:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0