Unna sig

Jag tycker att människor använder uttrycket helt fel!!!!!
Hur kan man kalla de att unna sig när man stoppar i sig skit, som förkortar det bästa vi har ..livet?!
Att unna sej borde vara att träna, äta sunt, ta sig tid åt viktiga saker, med mera..
 
"Bara för att markera att för oss är det inte att unna sig detsamma som att trycka i sin stackars kropp en massa snabbmat, godis och alkohol … Vi unnar oss hälsosam vällagad mat, frukt och grönt, kärlek och skratta och må bra tillsammans. Så unnar vi oss livet goda, hur gör du?"
2013-01-13 @ 20:46:26 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Anonym

Så du menar att du aldrig äter godis,pizza mm.??

2013-01-13 @ 21:45:59
Postat av: malamutemamma

Nej de menar jag inte. Men jag menar att om ja gör de så är de inte för att unna mej. Jag tycker man bör använda uttrycket när man gör kroppen/sej själv en tjänst. De borde heta att man "unnar sej" när man gör nått bra ..tex tränar/äter nyttigt :)

2013-01-14 @ 02:53:14
URL: http://malamutemamma.blogg.se
Postat av: Lisen

..Men träning och sund mat hör väl till??? Unnar man sig nåt då e ju det onyttigare just för att det inte ska ske var dag.. Träning e nåt ja sysslar med var dag kombinerat med sund mat.. Ja skule inte säga att ja unnar mig varje dag!.. Å de e väl inte nån som trycker pizza var dag.. Klart finns de men oftast håller sig folk till husman.

2013-01-14 @ 07:34:39
Postat av: Anonym

Ok tur vi ä olika och tkr olika:-). Men för mig är unna sig att ge sig själv något gott och kanske blir de onyttigt ibland, men tränar man bara så jämnar de ut sig slutändan:-). Och jag kan i alla fall inte avstå från något helt, då vill jag bara ha de ännu mer så jag brukar ha en "ätar dag" i veckan där jag äter de jag är sugen på, men till vissa gränser klart:-). Tack för en bra blogg. Sett att du äter okt kvarg, kan du inte ge lite tips på vad man kan ha till?

2013-01-14 @ 15:14:35
Postat av: malamutemamma

Äter jag nyttigt 6 dagar i veckan så tycker jag att jag unnar kroppen nyttig mat. Äter jag "sämre" 1 dag så är det för mej inte att unna.. :-)

Kvargen brukar jag blanda med hallon, alternativt proteinpulver (om man inte ammar eller är gravid)

2013-01-14 @ 16:03:26
URL: http://www.malamutemamma.blogg.se
Postat av: Anonym

jo fast för mig är det inte att unna, utan de "hör ju till" att äta nyttigt ändå:P, ja ja vi tkr olika så är det bara:).

ok men vad kan man blanda i om man inte vill att de ska va så syrligt? :/

2013-01-14 @ 16:09:36
Postat av: En som håller med Malamutemamma

Har aldrig hört en sån bra användning av uttrycket "unna sig", du har helt rätt!

Jag unnar mig träning och bra mat så ofta jag kan:-)

2013-01-14 @ 22:39:31
Postat av: Syster

Folk har ju nån konstig föreställning om att det bara är onyttiga saker som är gott, och ja, onyttiga saker kan ju va gott... I MUNNEN, hur många mår bra efter att de tryckt i sig massa skit?? Jag personligen tycker att det är GOTT (i munnen) med "nyttig" mat, alltså mat som inte bara ger massa energi utan samtidigt NÄRING av ALLA olika slag! Då blir jag pigg, stark och mår jäkligt bra! Min träning är min psykiska energikälla och avkoppling. Det är väl att UNNA sig nåt gott? att få koppla av från, jobb, studier och stress med att bara känna en skön känsla i kroppen. De hormoner man frisätter vid träning påverkar också hjärnans belöningssystem, som vissa "onyttigheter" och dessutom mår man mycket bättre efteråt och under längre tid! :)

2013-01-15 @ 22:48:37
Postat av: Anonym

Nej jag har inga konstiga föreställningar, men alla tkr vi olika:P och äter ja bra och sen äter en pizza nån gång, då tkr ja det är att unna mig för det äter man inte så ofta, och då blir det att unna sig, FÖR MIG :).

2013-01-16 @ 14:38:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0