Journal

För några veckor sedan damp min förlossningsjournal ner i brevlådan.
De kändes inte riktigt som den stämde när jag läste den..
För så som de står var inte som jag upplevde det hela riktigt (inte starten åtmindstonde).
 
Jag trodde jag blev igångsatt?!
Men det står att förlossningen startade spontant!!?
 
Jag åkte ju in på fredagen pga njurstensanfall.
Hade inga känningar av onda värkar..
För regelbundna värkar hade jag ju haft sen typ vecka 20...
 
När jag tänker på de såhär i efterhand borde jag nog ringt en ambulans.
Men jag vet inte om jag någonsin kommer att "godkänna" att jag är så sjuk att jag behöver en ambulans.
Jag kommer nog alltid att tycka att "de känns dumt att ta upp deras tid, när de kan finnas andra som behöver dem bättre!"
 
Jag skickade ju först iväg Thommy till jobbet på morgonen "jag klarar mej!".
Sen när de verkligen börja krisa till sej så tänkte jag att "de går fortast om jag kör själv! än att behöva vänta in skjuts"
 
Jag grinade hela vägen till karlskoga!
 
Hur som helst när jag legat inne 2 dygn och behandlats för njustensanfall,
såg de ju att jag även var öppen 4cm. Helt utan att jag märkt av det hela iprincip.
Vi fick då välja på att avvakta (åka hem trodde jag)
Alternativt att de skulle ta hål på fosterhinnorna.

De tog hål och när man läser i grafen så är jag öppen hela 10cm på typ 40 min.
Inte konstigt att allt var intensivt.
 
De lät rätt enkelt:
 
9.40 Gör de hål på hinnorna.
10.30 Har 2½ värk på 10min men känner inte av dom
11.10 Hon tycker hon börjar känna värkarna lite. Men ser opåverkad ut.
11.14 Öppen max 4cm
11.20 Lägger sig i badet.
11.53 CTG (haha, jag bada i knappt 30min)
Men ja minns att vi knappt han tappa upp badet innan jag skrek till thommy att plocka upp mej.
När ja klev i kände jag typ inget. Efter typ en kvart var de pest!
12.05 Får lustgas 50/50
12.18 Sterila kvaddlar
12.53 Knästående
13.11 Hög sidoläge
13.31 Undersöker. huvud strax ovan bäckenbotten. Jobbar på jättebra!
13.33 Vä sidoläge
13.54 Ryggläge. Andas jättefint med värkarna. Fint stöd av maken.
14.10 Under värk hörs ett "knak" eller något som går sönder i höften eller svanskota?? Pat uppmärksammar detta själv oxå.
14.44 Fin pojke föds i framstupa kronbjudning. Vänster hand på kinden. Skriker direkt. Apgar 9.10.10.
 
 
De lät ju inte så svårt! Jag fick ju ont först vid kl 12 och de va klart 14:44.
Njurstensanfall är värre än förlossning enligt min åsikt.
Men det kan bero på att njurstensanfalle höll på i typ 2 dygn. Förlossningen några timmar.
2013-01-05 @ 14:34:41 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Brittis

Ida - du är en fighter! så är det bara. En fighter och en doer. Och det är jättebra!
Vad lik Thommy Vidar har blivit...som en liten kopia, ser ni det också?

2013-01-10 @ 08:39:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0