Måndag & hundprat

Det snöar!
Och när jag kolla klart.se imorse visar de att det ska snöa resten av veckan!!
Härligt!!
 
Har inte kunna kört hundarna på ett tag eftersom de mesta av snön tinat bort. Det är även blankis över hela vägarna så jag har inte heller kunnat köra barmark.
Jag föredrar ju snö, men huvudsaken att de händer nått nu. Antingen att isen smällter bort så jag kan köra grusvägar, eller att det kommer såpass med snö att jag kan köra släde.
Men nu verkar de ju som vi kanske har slädföre framåt helgen igen!!
 
Om en stund ska jag och Vidar åka in till Filipstad. Tänkte gå en runda med vagnen först (är ju så isigt att gå här hemma) och sedan ska vi in på badhuset och bada :-)
 
Tänkte svara på en kommentar jag fick i gårdagens inlägg..
 
Postat av Anonym:
 
Roligt när du svarar på frågor! Något jag undrar är, du växte upp med samojeder om jag fattat rätt? Hur kommer det sig att ni valde att skaffa Malamute? Vad har den rasen som lockar? Tänkte i jämförelse med grönlandshund, husky, samojed..dessa polarraser :) Har ni nån gång ångrat ert val av ras eller antalet hundar? Ser ni något problem med hundarna med tanke på tid sen lille Vidar kom till jorden? :) Har maken dit växt upp detsamma som du med hundspann osv? Eller har du fått honom intresserad?
 
 
Svar:
Jag har alltid varit intresserad av drag och hade från början som tanke att skaffa samojeder och köra med.
Jag har ju känt till alla fyra polara raserna länge..
Som liten fick jag intryck av att husky är lite lätt "hysteriska".
Malamuter såg så stora och läskiga ut.
Grönlandshundar var inte precis över representerade på träffarna vi var på, så dem fick jag inte så stor uppfattning av alls.
 
När jag sedan vart större fick mamma och pappa en ny granne som hade flertalet malamuter och vi var där och hälsade på då han hade en valpkull.
Malamuter kändes inte alls som stora och läskiga längre, utan istället väldigt snälla, folkkära och trevliga hundar.
Jag hade tröttnat på samojeder just för deras skällande!
Min syster köpte en valp av honom och jag lärde mej mer om just malamuter genom honom, genom min systersvalp och att jag började läsa på.
 
Draghund har ju alltid varit givet liksom, men de var malamuter jag fastnade för sen när det var läge att köpa första hunden själv.
 
Jag har aldrig ångrat mitt val av ras. Men jag börjar däremot intressera mej mer för de andra raserna oxå, och är lite nyfiken på att skaffa någon husky.
 
Malamuter är inte superlätta.
Av våra 7 hundar, har vi 5st som vi kan köra ihop.
 
Visst vill man kan man slänga ihop allihopa, men det är inget jag vill göra då en av tikarna har dålig syn och blir då osäker ihop med så många hundar att hon kan bli utåtaggerande så att säga.
Sedan har vi en hane som blir väldigt stressad av att vara ihop med så många hundar.
 
Så de 2 hundarna väljer vi att köra tillsammans med varandra.
Då slipper de bry sej och bli uppstressade över att de är så många andra att hålla reda på.
 
Visst sedan Vidar kom är det inte alltid lika enkelt att spontant sticka ut och köra med hundarna.
Men jag ångrar ingen hund vi skaffat och inte heller Vidar.
När jag är ute och kör hund får ju dessutom Thommy och Vidar lite egentid.
Spädbarnsåldern är ju inte förevigt och bara Vidar blir lite större kommer han få följa med ut när vi kör hundarna.
 
Thommy har växt upp utan hund så han har fått intresset efter mej.
 
 
 
 
 
2013-02-04 @ 12:23:11 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Brittis

Jättekul att se gamla bilder med dig och samojederna. De ser så lätta ut, inte alls fyrkantiga och överpälsade. Jättefina. Träffade två av dem då när Indy var unghund och jag varförbi hemma hos dina föräldrar en gång. Våran Sinik lekte med Indy, Patriks Vicke lekte med Indys leksaker och samojederna tittade på från sin hundgård :-). Men håller med dig, de är fina men skälliga...tyvärr. Tycker om dem annars.

2013-02-11 @ 14:57:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0