Graviditetsvecka 29

"Nu börjar det verkligen likna en riktig liten bebis. Pojkar väger ofta lite mer än flickor.

 

Barnet växer och frodas. Nu är det ungefär lika långt som en vanlig skollinjal, men olika barn är olika långa redan nu. Barnet har antagligen fortfarande inte lagt sig till rätta utan ligger ibland med huvudet nedåt och ibland med huvudet uppåt eller åt sidan.

 

Vikt 1 400 gram.

 

Barnet och magen fortsätter att växa och det kan kännas som om dina inre organ trängs undan. Fostrets sparkar kan ses utanpå magen. Att känna mycket sparkar är helt normalt. En del känner mindre än andra. Från livmodern ner mot ljumsken går det så kallade livmoderband. När livmodern växer och livmoderbanden tänjs ut kan du känna en smärta som strålar ut mot ljumsken och blygdläpparna. Efter förlossningen drar banden ihop sig och besvären går över. Kanske känner du av förvärkar? Ett bra sätt att slappna av och dämpa dem är att lägga dig i ett varmt bad. När du slappnar av avtar värkarna."

 


Har nästa barnmorskebesök på torsdag nästa vecka.

Då är "min" barnmoska tillbaka igen efter semestern och jag kommer gå i Storfors igen.

 

De börjar hitills kännas lite trångt när jag ska göra vissa saker, som typ måla tårna.

Men det klarade jag ju själv ända fram till förlossningen med Vidar så de ska jag bannemej klara nu oxå!

 

Känner mej möjligtvis något mindre denna gång, kanske.

Iaf på kläder att dömma.

Mina Lundhagsbyxor fick jag ha snodd i knappen i vecka 23 sist (de va inte nya då utan "ingådda").

Visst jag fick igen den, men de kändes alldeles för tajt då.

Nu hade jag dem senast idag på förmiddagen och jag får fortfarande igen knappen utan att de är som ett korvskinn eller att knappen ska flyga av..?!

 

Ligger på +4kg nu.

 

Mår bra annars, mår illa än till och från, främst på mornarna.

Får någon sammandragning då och då.

 

Kan inte sova på mage längre dock och inte heller på rygg.

Vilket gör att jag bara kan sova på sidan, men då domnar alltid armen och handen bort på den sida jag ligger :-/

Så sova börjar bli mindre bekvämt.

Men inget problem egentligen om jag tänker hur de är de sista veckorna av graviditeten..

Så jag ska inte klaga! :-D

2013-08-28 @ 13:35:23 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0