Spysjuk och tankar om barnmat

Oj vilket dygn de har varit.
Vi skulle åkt till IKEA igår och handlat grejer till vår köksrenovering, men de blev de ju ingenting med.
Jag vaknade upp igår morse av ett extremt illamående..
Thommy gick ut och tryckte ett nytt hundspår och jag och vidar låg kvar.
 
När jag sedan gick upp var de raka vägen till toan och jag spydde som en gris.
Kände mej helt slö och slut i kroppen och spydde och spydde.. USCH!
Drack jag en klunk av nått så åkte de bergochdalbana direkt.
 
Thommy fick ta Vidar hela dagen iprincip, jag bara matade honom och la mej och sov igen.
Som grädde på moset hade jag kört ben i tisdags. Så jag hade den värsta träningsvärken ever och kunde knappt gå. Så de underlättade ju inte när jag skulle hinna springa på toa för o spy.
 
Har vart livrädd att Vidar ska bli smittad, men hitills (peppar peppar) mår han bra.
Jag läste att även om man har magsjuka ska man fortsätta att amma då de ska skydda barnet bättre då de får i sej mina antikroppar. När man dessutom helammar ska de vara bra skyddade mot att bli sjuka första halvåret.
 
Idag mår jag bra igen, även natten gick bra.
Känner bara lite i huvudet (vätskebrist) och lite seg i kroppen.
Inte så konstigt kanske då jag alltså inte ätit sen i tisdags.
 
Men imorse åt jag lite risgrynsgröt med proviva nypon jag blev inge dålig av det iallafall.
Blev extremt sugen på potatis nu, med smör och salt (de äter jag väll aldrig?).. Så nu står en gryta med potatis på spisen.
 
 
Har börjat läst lite om smakportioner för Vidar.
Man kan ju börja med de då de blir ca 4 månader.
Fast jag har ändå tänkt att vänta med de. Min tanke är att jag ska helamma honom tills han är 6 månader och sedan börja med smakportioner.
 
WHO rekommenderar att man helammar i 6 månader och eftersom vi har allergier i familjerna så tycker jag det är bäst att göra det. Thommy har diverse allergier. Jag har inga dock, men då mina syskon har.
 
Något som förvånade mej när jag läste om smakportioner var att typ alla skriver att de blivit rekommenderade att inte laga egen gröt utan att bebisen ska ha "köpegröt" !!!
Tydligen rekommenderar de flesta BVC köpegröten och de verkar vara få som säger att det är okej att laga egen.
 
Något jag tycker verkar vrikat!
Köpegröten är järnberikad. Men vad är problemet att berika sin egen gröt med vitaminer och järn?!!
Förr fanns väll ingen köpegröt?
Visst då kanske man får till svar att förr så hade barnen brist på diverse vitaminer och järn. Men nu när man vet vad de behöver måste man ju kunna tillsätta detta naturligt själv givetvis!
 
"Industrigröt är extremt processad mat. Grynet processas tills det tappar allt näringsvärde, därefter tillsätts vitaminer och mineraler artificiellt, och skummjölkspulver, olja (bla palmolja) och förtjockningsmedel tillsätts."
 
Svaveldioxid, maltodextrin och emulgeringsmedel låter väll också nyttigt?!
 
 
Jag kommer laga alls hans mat själv.
Har hittat massor med bra tips och recept på hur man kan järn & vitaminberika gröten naturligt.
 
Jag tror inte att barnmatsföretagens prio är att välja de bästa råvarorna för de tänker på alla barn. Självklart lär det ju vara att de så billigt som möjligt vill ta fram en produkt som de kan tjäna som mest på.
 
Hur lyckas de göra en pasta & broccoli pure som inte är grön?
 
Nä vi dissar färdigmaten här!

 
 
 
2012-12-27 @ 11:23:12 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Malin Wederberg

Stackare! Krya på dig!

2012-12-27 @ 11:48:12
URL: http://darksess.com/
Postat av: Brittis

Jag helammade i 5 månader, sedan blev bäbisen hungrig så ofta att jag började med gröt och det åt hon snällt. Potatis också. Men burkmaten spottade hon ut efter att vi varit hos min mamma och hon gjorde all barnmat själv, den var mycket godare än burkmaten, tyckte lilltjejen. Amenhäddegud, vad tiden går...hon är vuxen och gift numera :-).

2012-12-27 @ 14:46:03
Postat av: Svärmor

Tycker du gör alldeles rätt i att laga maten själv lite längre fram, när du inte ska amma längre. Det finns droppar Niferex mor järnbrist jättesmidigt att droppa i gröten. Kram

2012-12-29 @ 13:08:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0