Deg

På förmiddagen idag har jag bakat ihop en pepparkaksdeg.
Imorgon ska Vi, Ida & John hem till Erik & Magda och baka pepparkakor och prova glögg.
Ja, jag får ju inte prova så mycket glögg precis, jag både ammar ju och kör.
Får väll köpa med nån alkoholfri.
 
Det är så lurigt med gamla recept. Det på pepparkaksdegen är från min gammelmormor..
Då anges hur mycket man ska ta av oftast i glas eller kopp.
Typ 2 glas sirap eller ½ kopp.. osv.
Det var ännu knivigare med mjölet denna gång
"Mjöl efter behag.. Men inte för mycket!"
I vanliga recept så står det ju typ 11-12dl mjöl tex. Då får man ju åtminstonde ett humm om hur mycket även om man också då går lite på känn.
Men här fanns inte ens ungefär hur mycket man skulle ha..
 
 
Det innebär ju att om degen blev bra ena gången, kanske de inte alls blir samma nästa gång..
 
Jaja de återstår att se imorgon om den bara smular sej eller fastnar i kaveln eller dyl.
 
 
 
Oj va snö vi börjar få.
Han som är ansvarig för plogningen verkar ha glömt bort att han är det.
Som tur är har vi ju traktor och har plogat vår väg 3ggr själva. Men då som sagt bara vår väg, inte resten in till nykroppa som har ca 30cm på sej.
 
Synd att jag inte kan ha vidar i traktorn, annars kunde väll jag plogat hela vägen in till nykroppa då!!
 
Thommy har köpt nya tändstift till skotern me.
Se om vi kan få fart på den i helgen o trycka ett spår.
Hundarna har ju stått en vecka nu då de inte fungerar att köra cykel längre.
 
De märks att de blir lite rastlösa. Igår vart Nikki & iluk lite osams.
Men de lustiga var att de vart bara ett morrljud som va över lika fort som de kom, sen stod nikki vid dörren o iluk låg längst in i kojan. Båda tjuriga som få!!
 
Nikki skulle minsann inte alls ha någon mat eller vara kvar i hundgården hos tjurpellen tyckte hon. Så hon sov inne. Och imorse va de som vanligt igen :-) De var ungefär som nu vill jag ha ett brake från dej en stund.
 
 
2012-12-06 @ 14:36:44 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0