Godmorgon Tisdag

Godmorgon!!

Dagen ser ut att bjuda på ostadigt väder. Mycket nöjd med gårdagens körning. Den blev ganska långt ändå för att vara såhär i början av säsongen, men hundarna klarade de galant!! ..men de sov gott i bilen påvägen hem sen. Thommy var tvungen att ha lastbilen igår till jobbet, vilket gjorde att jag hade lancern och bara kunde få med mig trehjulingen och 2 hundar att köra med.

Men jag tänker ändå inte snöa in mej på att bara köra en viss spann storlek eller någon speciell stil.
Jag gillar att variera mej och köra dem olika. Det är ju även nyttigt för hundarna att gå både ensamna, i spann och först.

Jag älskar Malamuten för den är så mångsidig och en tålig hund. De är stadigt byggda de klarar tuffa väderförhållanden och underlag med mera. Visst nu kör jag dem inte på asfalt då för slitage på leder mm. Men de har slitstarka tassar som gör att de normalt inte kräver skor och de har en ordentlig päls som gör att de klarar sej utomhus utan problem i extrem kyla. Sen älskar jag att de har så mycket, vad ska jag säga, överlevnadsinstikt tex:

Bonny, när vi stanna för att grilla korv under en slädtur i nornäs. Börja hon genast att gräva en grop i snön att sova i och bröt grankvistar och la i botten. Sedan kröp hon ner och la sig och sov. Bäst att spara på all energi tänkte hon!

Sila, när vi var ute på hösten och drog däck gick hon ner till ett dike som var igen-fryst. Hon ställer sej med fokuserad blick ner i isen. Höjer tassen högt upp i luften och slår ner den allt hon orkar i isen. Det bir ett hål efter tassen som hon sedan kör ner nosen i och dricker vatten. Vid flertalet tillfällen gör hon så. Medan man tänker att normalt kanske en hund brukar slicka på isen, alternativt försöka gnaga eller skrapa på den.

 -

Om en stund bär det av till jobbet. Thommy har kurs idag, avslutande med bastu och käk och grejer så han blir nog sen. Jag slutar tidigt och ska åka på kalas vid klockan 17 till min kära syster. Om vädret är bättre när jag slutar tänkte jag ta en tur med mountainbiken och Zigge i eftermiddag innan kalaset.  

Mountainbike gör att man kan påverka hunden lite mer. Trampar jag upp jämnsides och peppar som fasen så tycker hundarna att det är skitkul och ger liksom ännu mer.
Förra årets träning med mountainbike fick Zigge till att alltid galoppera och ta i som sjutton i uppförsbackar. De var lite kul. Sen är det kul när man själv kan träna samtidigt med hunden.

Igår körde jag ju trehjuling vilket innebar ingen träning för mig. Hundarna gjorde ju jobbet och jag stod och njöt/sjung/filosoferade :-)

Imorgon visade de lite bättre väder, iaf när jag kikade igår. Så då får det bli en 4-spanns tur tror jag bestämt.

Gud vad jag älskar hösten alltså!
Jag blir på så fruktansvärt bra humör och samlar energi av den friska sköna luften.
Igår samlade jag otroligt med energi i ca 1½ timma på cykeln och de luktade blöt skog mm!
2011-09-20 @ 08:46:41 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Brittis

Ja, hösten är så mysig! Vi har fått väl mycket regn här men det ger sig väl (?) och jag längtar och ser fram emot, de där ljuvliga höstdagarna med sol och klar luft. Härligt att du står och sjunger när du kör!

2011-09-22 @ 19:11:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0