Optimus Nova +

Har äntligen beställt ett multikök. Har ingen aning om de är bra eller inte. Men har läst i massa forum, där folk disskuterat det. Det är väll som med alla saker, alla gillar inte samma saker oavsett vad det handlar om. Endel älskar köket, endel tycker att de är godkänt men klagar på lite smågrejer som kunde varit bättre. Men de va ingen som tyckte de va skit iaf. Lite minus på ljudnivån med mera, men de struntar ju jag i. 
Som tur var fanns de iaf några som använt de i -25 grader och de hade funkat bra!

Jag har ju ett hemmagjort "kanada-kök" som aldrig kan krångla trots kyla, vind mm. Men istället tar de en jäkla tid att smälta snö. Så ett bensinkök är ett måste om man vill att de ska gå någorlunda snabbt när de är kallt. Så vid längre turer kommer båda köken följa med. Både de nya och mitt gamla. Om bensinköket fungerar så använder jag bara "kanada-köket" som kärl till de nya köket så de blir inte direkt någon extra packning ändå! Fungerar inte bensinköket så använder jag mitt gamla. Det nya köket väger ju trotsallt bara 435gram! så de kan ja överleva med att ha som extra packning OM de inte funegrar. Men varför skulle de inte funka?!Och bränsle behöver jag ju oavsett vilket kök som ja ska använda så de blir nog skitbra!!

Det blev ett Optimus Nova Plus



Beskrivning:
Optimus Nova är ett legendariskt, prisbelönt bränslekök som har blivit en favorit bland seriösa friluftsmänniskor. Nova erbjuder pålitlighet och lätt användning i alla förhållanden tack vare dess snabbstartade brännare, självdränerande aluminiumpump samt inbyggda, magnetdrivna rengöringsnål. Även packvolymen är minimal tack vare det ihopfällbara bränslereglaget och kastrullstödet. Att koka 1,0 liter vatten tar endast 3,5 minuter beroende på klimat och höjd. Optimus Nova är trots sin kompakta storlek perfekt för större kastruller samt kan användas med de flesta sorters bränsle. Bränslebehållare köpes separat.

Specifikation

Vikt: 435 g
Mått: 14,0 x 9,0 x 6,5 cm
Effekt: 2850 W
Koktid: 1,0 liter på 3,5 minuter 
Brinntid: Upp till 2,5 timmar vid max effekt
Bränsle: Optimus Arctic, fotogen, diesel, kemiskt ren bensin etc.


Detta ingår:

Brännare
Pump
Vindskydd
Verktyg
Reservdelar
Packväska
Smörjmedel


Beställde en 1,0L bränslebehållare till. Så nu väntar jag bara på att de ska dyka upp i brevlådan!

 

2010-07-01 @ 10:50:26 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Ulrica Ö

kostade vad, och vart beställde du det? :) jag har ju köpt ett sprillans nytt triangia, men vet att ja oxo behöver nåt sånt där - kärlen kan man ju använda till båda antar jag? KUL me nya såna där grejjer! :)

2010-07-01 @ 19:47:18
URL: http://malamute.nu
Postat av: malamutemamma

Ja jag köpte inga kärl till eftersom jag tar av mitt hemmagjorda kök när jag ända tar med de. Själva köket kosta 1200kr ungefär tror jag så köpte jag till en bränslebehållare för typ 140kr eller nått sånt. Kalaset gick på 1419kr. Köpte på www.outdoorexperten.se enligt prisjakt va de billigast där typ tror ja. Fördelen med bensinkök är ju att de går SNABBT!!

2010-07-01 @ 20:24:37
URL: http://malamutemamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0