22 dagar kvar..

..min nedräkning har börjat!

 

22 dagar kvar till nästa tävling. Eller tävling.. Man får inte kalla det tävling, utan det heter prov! Tydligen viktigt sånt där :-) Jag ska inte tävla mot de andra utan detta är en dragmeritering, då kör jag enbart emot klockan och antingen klarar jag det, eller så klarar jag det inte.

 

Eftersom jag vet att de finns många som inte är så insatta i sporten som läser min blogg så ska jag förklara lite bättre. När man kör med Malamuter så finns det 3 typer av dragprov man kan göra. Det är fina meriter om hunden klarat dessa prov, då har man visat att hunden är dragvillig och har de egenskaper som är viktiga för rasen. De olika proven testar olika distanser och om hunden klarar av att springa ensam.

Utöver meriteringarna så finns det givetvis massa tävlingar att köra, då man tävlar mot varandra.

Här kommer lite kortfattat om de olika meriteringarna man kan försöka sej på,
långt ifrån allt som står i reglerna finns med här. Så detta är väldigt kortfattat:

---------------------------------------------------------------------------
Polarhundstest A:
Man ska köra hunden ensam, alltså 1 hund. Med släde eller skidor med pulka med vikterna:

Tik - 30kg
Hane - 35kg

Man ska köra 1mil på mindre än 60min för att ha klarat meriteringen.


Polarhundsprov 1:
Här får man köra fler hundar samtidigt med släde eller skidor med pulka.
Man ska köra 3+3mil under 2 dagar i sträck med vikterna:

1 hund -     30kg
2 hundar -  50kg
3 hundar -  65kg
4 hundar -  75kg

Godkänd tid är segrande spannets tid +25%, dock får den totala tiden för 6mil inte överstiga 6h.


Polarhundstest D:
Hunden/hundarna ska avverka en sträcka på minst 100km. Pulka eller slädhundstil. Inga viktbestämmelser. Draglasten ska vara den utrustning som arrangören kräver för att man på ett säkert sätt ska kunna genomföra tävlingen.
-----------------------------------------------------------------------------------


Nu är det Polarhundstest D som jag ska köra härnäst.
Det ska jag köra med släde och 3 hundar. Sila, Zigge och Divine.

Ska bli spännande att se hur de går.. Startar på fredag morgon/förmiddag och ska vara imål innan kl 03:00 natt till lördagen. Att köra 3 hundar med all den packningen kommer bli rätt spännande.. Hade ju helst kört minst 4 hundar, men iluk är för liten för att få vara med. Hundarna måste fyllt 24 månader för att få delta och att sätta in en till tik tycker jag blir lite väl mycket "girl-power". Så nu blir de 3-spann.

Nästa vinter när iluk får vara med och jag kan köra 4-spann blir det Polardistans :-)
Ser detta som en liten övning inför det.

Det känns skönt att ha en utsatt tid att vara imål på för att ha klarat meriteringen. Då behöver jag inte bry mej om hur det går för övriga deltagare (det är ju ingen % på spannet som går i mål först) utan jag bara kör mot klockan.

Om det nu blir något D-test. Det krävs minst 5 anmälda så de hoppas jag ju nu att de blir!!

Lördagen efter D-testets start kl 15 är årsmötet. Min största fasa är väll att jag inte ska ha tagit mej i mål då än utan fortfarande är ute och virrar runt i skogen!! Haha! Hoppas jag ska komma imål en stund innan mötet iaf och att jag inte blir så förrbannad på något som strular så jag sätter mej på en stubbe och blir sur! Sånt kan faktiskt hända.. Och blir jag sur, så känner ju hundarna de långt före jag själv kommit på de och då går de ju inge bra alls. Haha! Får ha massa godis i fickorna för att hålla humöret uppe!



Jo, mina extra lampor till pannlampan skulle komma idag! Men efter lite närmare efterforskning igår kväll så upptäcktes att lampan som sitter i pannlampan nu inte alls var trasig, den hade bara hoppat lös! Så nu har jag många årsförbrukningar av extra lampor, då jag beställde ett helt gäng! Men de e säkert bra!



Iluk efter tisdagens körning.
Trött eller bara glad? ..de är frågan!





Han har ju helt klart inga problem med att slappna av iaf





2010-01-21 @ 11:32:51 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Linda S

Hoppas att det blir tillräckligt många som startar D-test! Vi ska utvärdera våra hundar lite och se, kanske blir det A-prov för Zolo.

2010-01-21 @ 12:30:09
URL: http://polarcollie.bloggagratis.se/
Postat av: Linda S

Hahaha, ja - malamuter och barn har många saker gemensamt. ;o)

2010-01-21 @ 16:29:04
URL: http://polarcollie.bloggagratis.se/
Postat av: Brittis

Såg din kommentar på Lindas blogg. Du är inte ensam om att vara dålig på skidor, jag är sämst i Sverige! Men det är bara att träna och träna och träna...så länge ingen ser mig går det bra :-).

2010-01-22 @ 11:12:17
Postat av: Linda S

Måste ju bara förtydliga - jag är fortfarande kass på skidor men det känns inte HELT kört längre. flin

2010-01-22 @ 11:18:05
URL: http://polarcollie.bloggagratis.se/
Postat av: FRIDA!

Härligt bild, ser ut som en tvättäkta malamute :)

Kul att du ska köra D-test, imponerande! Lovar att hålla alla tummarna och du är säkert snabbt i mål!

2010-01-23 @ 11:58:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0