Stolt matte!

Jag skulle vilja påstå att man kan få precis vilken hund som helst att älska att klippa klorna! Många skulle säkert tala emot mej, men jag tycker det vore väldigt väldigt konstigt om det bara vore slumpen som gjort att alla mina hundar mer eller mindre älskar det!

Divine, första hunden, lägger sej på rygg när jag kommer med klotången.
Zigge ligger stilla och låter mej hållas tills jag är färdig.
Kaiza ligger på rygg och jag får pyssla bäst jag vill.
Sila ligger snällt och helt stilla.

Iluk som jag kanske tränat detta mest med sitter still och lägger upp tassen i min hand. När jag klippt klart alla klor fortsätter han att lägga upp tassen (trots att den är nyklippt) och vill att jag ska fortsätta. Jag får helt enkelt inte sluta. Då är killen ändå bara runt året och borde vara i sin mest trotsiga tid..

Nikki flyttade hit i somras.
Förra ägaren sa:
Det är omöjligt att klippa klorna på henne, de går inte!





Jag väntade tills vi hunnit lära känna varandra innan jag plockade fram tången. Tog upp tassen och hon skrek i högan sky!! Det absolut högsta och värsta skrik jag någonsin hört samtidigt som hon slet undan tassen och vägrade låta mej närma den igen. Då hade jag ändå inte ens nästan hunnit klippt EN klo än!!

Väntade ett tag till innan jag försökte nästa gång då jag såg vilken skräck detta var för henne.

Det viktiga är att INTE tvinga hunden. Det får absolut inte bli ett tvång då man håller fast den, eller en HEMSK upplevelse på något sätt. Då kommer du garanterat bara få det värre inför nästa gång!!
Det måste upplevas som något positivt och roligt!

För några veckor sedan gjorde vi ett stort framsteg. Nikki låg på golvet i köket jag satt och kliade henne på magen, samtidigt som jag i smyg klippte av en klo och berömde och hon sa inte ett ljud. Lyckades i kelstunden klippa av 2 klor till och belönade med godis och hon sa inget alls. Men hon kände sej inte jätte bekväm märkte jag.

Med detta framsteg nöjde jag mej för den dagen, då jag märkte hon började skruva på sej och blev misstänksam. Så jag slutade där.
Men vilket framsteg! Från att inte fått röra tassen (då hon skrek rätt ut) till att jag klippte av 3 klor utan ett ljud!!

Idag tänkte jag träna vidare på detta. Nikki låg på golvet och jag satt brevid. Kliade på magen och berömde att jag fick plocka med hennes tassar. Klippte klo efter klo och vips var alla klor klippta och jag berömde henne med massa korv och kel.

Vilket jäkla framsteg! Jag fick klippa alla klor och hon sa inte ett ljud. Så småningom vet jag att hon kommer bli mer och mer avslappnad när de ska klippas, då jag inte tvingar henne eller gör de till någon skräckupplevelse utan bara tar de lugnt och berömmer så hon upplever stunden som positiv. :-)

Bäst är att börja redan när hunden är valp. Iluk är den som jag var mest noga med vad gällde den träningen. Iaf en gång i veckan, klippte jag (trots att de inte behövdes) men bara någon millimeter för att träna.

Först var de tjo, beröm och godis för varje klo.
Tillslut blev de tjo, beröm och godis efter varje tass.
Och nu blir det mest tjo, beröm och godis efter att han är helt klar.
Han fullkommligt älskar det och tycker det är en riktigt mysig stund ihop med matte.

Det är så fruktansvärt mycket enklare att lära en valp. Allt man tar vara på och lär hunden som valp kommer den ihåg även när den blir äldre. Trots att man kanske inte tränat de på många många månader.

Det hade varit betydligt lättare att lära Nikki gilla klippa klor om man tagit tag i de på rätt sätt när hon var liten.
Det kan vara fruktansvärt svårt att lära om en hund som är van att bete sej på ett visst sätt i en viss situation, mot om man gjort "rätt" från början.

Men trots att detta var en riktig skräck för Nikki har jag lyckas få henne att övervinna rädslan och jag vet att hon så småningom kommer älska de.

Kom ihåg och grubbla över de Gunde sa:


Ingenting är omöjligt!!




Nikki med nyklippta klor!

2010-02-23 @ 13:19:05 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Linda S

Bra jobbat!!!

2010-02-23 @ 15:21:01
URL: http://polarcollie.bloggagratis.se/
Postat av: Ulrica Ö

hejaheja!! jag får dåligt samvete, då jag tränat mina två yngsta alltför dåligt på den där kloklippen.. hmm... och visst har du sååå rätt :)

2010-02-23 @ 17:45:03
URL: http://malamuter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0