Simmatorp 2009


Jag och lillebror ska åka masken i Filipstad på Oxhälja

Senare bar det av till Skara, SPHK västras höstträff i Simmatorp. Vi var framme fredagkväll. Väl framme promenarde vi alla hundar och packade in och upp i stugan. Sen somnade vi fort. 

Lördagmorgon blev vi väckta tidigt av hundarna, men gick väll inte upp förns vid 07:30. Veterinär besiktningen var vid klockan 8. Pappa kom strax efter det till simmatorp. Han skulle ställa ut Indy. Klockan 9 började utställningen, det kom lite duggregn strax innan. Strax efter att utställningen dragit igång försvann regnet och visade sej inte mer på hela helgen, tack för det!!

Det var samma domare till alla 4 raserna och malamuterna var sista rasen att bedömmas så det dröjde länge innan de va någon av våra hundars tur. Under tiden hann man träffa lite folk som man inte sett på ett tag och prata med.

Thommy hängde även med Inge och fixade och märkte ut banor för helgen.

Träffade pappa Zorro. Både Zigge och Iluks pappa. Vilken goding!



Här har vi honom, Zorro.



Pappa och Thommy med Sila sitter och kollar in utställningen.



Syster med familj kom och tittade på utställningen


Först ut i ringen var pappa, med Indy. Jag som tjatat o tjatat om att de skulle med på utställning och ställa Indy, men det har inte tidigare blivit av. Så nu tog jag saken i egna händer och anmälde honom till den här utställningen. Det här blev Indys första utställning någonsin..

Indy ställdes i Bruksklass.


Pappa i ringen med Indy. (andra fr höger)



Här har vi dom i närbild



Här travas de


Indy fick en 1:a i kvalitet och fick som helhetsintryck av Typ Utmärkt. Han blev placerad först av hannarna i sin klass, alltså 1:a i konkurrensen. Fick ett CK och gick därmed vidare att möta de andra bästa hanarna ur resterande klasser. Han slutade även där som Bästa Hane och fick CERT. Han skulle alltså få möta bästa tik. Men först skulle mina tikar ställas.



Husse och Sila



Pappa och Indy (första fr vänster)


Här har domaren placerat dom först och Indy ska få sitt CK ser de ut som. Tror domaren håller en rosa rosett där om jag inte ser helt fel. Han förklarar här varför han placerat Indy först.

Man blir lite hungrig av att titta på utställning en halv dag..



Lillkotten Algot får mat av syster. Sila är med och kikar ifall det
spills eller blir något över!



Åh så var det dax för Unghundsklassen Tikar...




Husse och Sila.




Domaren känner/klämmer o inspekterar min lilla stumpa.



Sen ska man ju såklart trava fint för domaren också, det är Sila mycket bra på!!




Här kommer dom..



..och igen


Sila fick en 1:a i kvalitet och blev placerad 1:a i konkurrensen och blev av Mycket God Typ med kritiken:


"En ännu något lätt ungtik. Välformat huvud med bra öron. Möjligen kunde önska lite mörkare ögon. Bra överlinje bra bendelar. Ännu ej helt utvuxen i volymen. Bra ben och vinklar. Rör sig vägvinnande. Lovande päls."


Mycket fin kritik. Det ända var väll att hon inte har grovnat till riktigt och är lite tunn än. Fick därmed inget CK och gick inte vidare. Men hon har ju som sagt inte fyllt 2 år än. Men hon var en mycket lovande ungtik. Han nämnde även som en annan domare gjorde på hennes första och förut ända utställning att hon hade sånna fina välpälsade öron, bra polar-egenskap!

Sen var det dax för Kaiza. Som ställdes i Bruksklass..



Domaren, Kaiza och husse.


I denna klassen ställdes även Kaizas kullsyster! Kul att få se släktingar :-)

Och så var det de där med travet igen..



MYCKET MYCKET fint steg!!!!!! ...husse :-)

Kaiza fick en 1:a i kvalitet och blev placerad som 3:a i konkurrensen (kullsystern Winter blev 1:a). Kaiza var av Mycket God Typ och kritiken löd:


"Tik av bra storlek. Feminin. Bra huvud och uttryck. God hals. Lite öppna vinklar i fronten. Något grund bröstkorg. Något tunnt ländparti. Bra bendelar bra svans. Päls i fällning. Lätta rörelser."


Kaiza var med andra ord tunn. Vilken jag redan visste, fällningen verkar ha tagit hårt och hon är väldigt smal just nu. Men hon fick sin etta! ..som jag hoppats på. Hon har inte varit ställd sedan hon var junior. Behövde en 1:a eller 2:a för att bli Polarhundschampion så nu får vi sattsa på de när utställningen är klar!

När tikarna var klara så hade även Bästa Tiken blivit utsedd. Som blev Silent Ridge Amchitka. Min hund, Divines, mamma! :-) Hon fick sedan möta Indy om Bäst i Ras placeringen. Där hon vann och Indy blev BIM (Bäst I Motsattkön)

Även de andra pojkarna blev hungriga av all utställning så vi gick till våran stuga och moster bjöd på youghurt, mackor och juice. Man kan inte bara leva på godis fast det är lördag pojkar!


Ville och Niilo på altanen vid våran stuga.


Sen var det dax för rundorna. Thommy var anmäld till Svinrundan (löptävling för män med hund).
Jag var anmäld till Suggarundan (Gång samma med hund för tant med hund)

Pappa fick vara lite kameramann när vi gav oss ut på rundorna. Det var "mass-start" så både Thommy och jag startade samtidigt. Lite tråkigt då jag aldrig får se målgången av Svinrundan.
Thommy skulle springa med Nikki och jag gå med Divine.


Suggornas start :-)


Missa inte de 2 första suggornas outfit :-) Rose-Marie (nr 2) med den klassiska sterion! Lyssna på musik
under rundan måste man ju!



Jag och Divine passerat starten.


Handväska måste med, till de kommande vätskekontrollerna ;-)



Suggorna passerat start


Mycket mycket
bra mental träning för hundarna. Då grejen är att "tanter" ska gå med tik. Enbart någon hane var med. Normalt så gillar Divine INTE andra tikar, hon hatar dom!


I början är de lite stelt och spännt och de reser ragg och någon kan morra lite. Men efter en stund släpper allt och hundarna bara kopplar bort. Ett 20-tal tikar klarar av att gå brevid varandra utan att det händer något. Så himla häftigt att se en sånn förändring. Det är mycket mer uttröttande för hundarna att gå det här, än att träna fysiskt.


Mental träning tröttar ut betydligt mer, och efteråt var Divine helt utslagen.


Och så var de då målgången av Svinrundan också. Vet att Thommy var frukstansvärt peppad och laddad. Så här gick det..



Upploppet..



Med husse och Nikki i täten. Tobbe strax efter med Zigges kullbror (tror jag). Hejja husse hejja husse!!! Spännande målgång.. Vem vinner....??


Mycket härliga bilder så jag måste ju publicera flera.. :-)



Husse och Nikki med bara några meter kvar till mållinjen!



Och DÄR har de precis passerat mål. Wiiihooo!



Tobbe med hund till vä. Husse med hund till hö.



Husse som är trött och har ont! :-) Men är nog glad.. :-)



Husse trött!! Nikki GLAD!!


De sprang rundan på 6min 20 sek tror jag. Tobbe som kom 2:a sprang på 6min 22sek.


Sen var de ju min klass, suggorna kvar :-) Vi gick och stannade på vätskekontroll och vi gick och vi stannade och badade hundar och vi hade vätskekontroll igen och vi gick vidare.


Det rådde lite delade meningar om hur vi skulle gå. Vi hittade snittslar som gick åt två olika håll och visste inte vilka vi skulle följa...


Här håller jag på att klättrar upp på en bro..



Jag och resten av suggorna samlar kraft inför målrakan!



Går i samlad trupp mot mål!


Hör och häpna! Vi satte nytt rekord. Med en tid på vad var de nu igen, 1 tim 7 min..? Ja något sånt var de iaf.



Tillbaka i stugan.. lördag kväll.


Och alla vet ju vad lördag innebär CHIPS!!!

 


Husse lite lagom seg


För er som noterat och funderar över varför vi har halm till hundarna, är det för att precis som året innan var det så himla blött i backen. Och efter att hundarna bara stått ute i en kvart förvandlades gräset till ett lerhål! Vi tog förra året ut lite halm och boxarna i släpet som de kunde ligga i. Det är inge kul att lägga en hund i lera som ska ställas ut och är nyduschad. Så i år tog vi med en säck halm.


Matlagning :-)


De blev potatisgratäng och fläskfilé



Här inne bodde vi, samma stuga som förra året och den är
bokad inför nästa år igen!





Vi på verandan




Riktig middag är gött efter en låång dag!


Tror att vi allihopa var riktigt trötta när kvällen kom..



Zigge som knappt orkar hålla upp huvudet och nickar till ibland




Divine




Sila




Husse & matte




Här bor vi :-)


Morgonen efter var det dax för körningen. Klockan 9 var det bangenomgång och första start gick klockan 10:00. Med 2 minuter mellan starterna. Jag startade kl 10:20 och Thommy skulle starta 10:28.

Inte så bra tänkt. Jag och Thommy skulle köra med samma cykel, linor, hjälm och bara byta hundar. Det betydde att på 8min skulle jag hinna starta OCH gå i mål. Och vi skulle dra upp cykeln till starten igen och byta hundar och förare.. Hm! Knivigt! Jag som inte ens visste om jag skulle hinna runt banan på 8min!

Vi körde iaf upp bilen och släpet till starten, och hade hundarna selade och klara i boxarna..
Här ser ni bild på nya släpet!


Bilen o släpet




Med nya siluetter och hundarnas namn och födelsedatum står
på deras dörr.




Jag vid bilen strax före start.

Mer bilder än såhär blev det inte. Då allt blev en aning stressigt. Men vi stod såklart för endel underhållning.

Jag startar och kör rundan. Kommer imål efter 6min 45 sek. Vilket innebär 1min 15sek kvar till Thommys start. Den som startade innan Thommy hade redan åkt iväg. Thommy tar emot oss i målet. Leder Nikki fram till släpet. Jag går av cykeln. Han boxar Nikki, medan jag slänger av mej hjälm och slänger på den på Thommy.

Vi står ca 20m från starten.

Thommy tar ut Zigge ur boxen och börjar och ska spänna för honom.
Han i starten skriker: 30 SEKUNDER TILL START!!!

Vi stressar med och mer BRÅTTOM!!!!!!
Jag tar ut Sila, jag spänner fast henne bak och Thommy fibblar fram med necklinen. Hundarna drar ivrigt framåt och cyklen välter in bland massa sponsor skyltar!!

Han i starten skriker: 10 SEKUNDER TILL START!!
Thommy skriker: TA CYKELN!
Jag fiskar efter cykeln bland skyltarna.
Får tillslut upp den och ställer mej på.
Thommy håller hundarna som drar fram mot starten, jag står på cykeln.

Han i starten skriker: KÖR!!!

Jag hoppar av cykeln bakåt, hundarna springer rakt fram över startlinjen och Thommy lyckas hoppa på i farten. Och prick när klockan slår över på 10:28 passerar de startlinjen!

PUSTAR UT! Jag var helt slut. Hann inte ens ta ett ordentligt andetag efter min mål gång förns nu. Han i starten skriker: De där borde ni fasen fått pris för!!
Haha. Såg nog väldigt kul ut. Men vi klarade de.

Rose-Marie kommer springandes från målet och skriker: Hann han iväg i tid???!!
Jag: JA, de blev flygande start!


Jag körde i 1-spannsklassen och kom 2:a.
Thommy körde i 3-spannsklassen (fast med 2 hundar) och kom också 2:a.

En mycket rolig helg och jag ser redan fram emot nästa!!




2009-09-07 @ 14:03:25 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Linda S

Hahahaha, vilket underbart kaos i starten på Thommys körning!!



Japp, det var z-brorsan Kimmeq som så snöpligt blev slagen på målrakan. flin Grattis Thommy, bra jobbat!



Tack för en underbar berättelse och fina bilder, nu sörjer jag inte SÅ mycket att jag missade helgen. ;o)

2009-09-07 @ 14:38:29
URL: http://vovve.info/polarcollie
Postat av: Brittis

Jättekul att läsa! Du bara MÅSTE skicka in en kortis till Polarhunden om hur ni fixade starten!! Du MÅSTE!! Det är jätteroligt att läsa och jag höll andan av bara farten. SKICKA IN!

2009-09-08 @ 17:00:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0