Besiktning

Imorgon är det dax att besikta en av våra bilar, då är det Förrdens tur. Jag vet inte riktigt om jag ska säga att jag ser fram emot det eller om de känns jobbigt. Av någon konstig anledning så är det ALLTID jag som är den som får åka och besikta våra fordon. Och även hjälpa andra som går och grämer sej för att åka till Bilprovningen.


Jag gör en resumé av några av mina bilprovningsbesök:


_______________________________

Strax efter att jag fått körkort, var det dax för pappas lilla Nissan Sunny att besiktas. Jag sov över hos mina föräldrar kvällen innan och pappa sa lite på skämt att jag kanske kunde åka och besikta den åt honom. De kanske är lite "snällare" om de kommer en ung tjej.. Haha. Sagt och gjort..

Jag skjutsade pappa till jobbet morgonen efter och åkte därefter till Bilprovningen. Jag var lite små nervös över att portarna var såpass smala och hade inte så stor vana av bilkörning än och visste inte riktigt vart jag hade alla delar på bilen. Jag svängde runt och runt på planen framför portarna och ställde mej perfekt tyckte jag för att lätt kunna köra in i någon av de 2 portarna.


Jag väntar och väntar, medan andra bilar körde in. Rätt som de va blinkade "min" nummerplåt på skylten och de står: PORT 3!!!!!

Va nu?!! Jag ska inte in i nån port 3, jag vill in där alla andra får köra in!! Jag har ju parkerat pefekt för att köra in i port 1 eller 2!


Jag börjar svänga runt bland alla andra bilar för att ta mej bort till Port 3 som låg längst bort alldeles för sej själv på byggnaden. Porten va stor som ett hus! Alla andra kombis osv fick köra in i de "vanliga" portarna. Men jag med mini-bilen ska helt plötsligt in i BAMSE-porten som bara tagit i lastbilar tidigare under morgonen.


Jag står någonsånndär mitt för porten och killen vinkar in mej. Jag kör sakta men säkert framåt och har fullsjå (trots den breda porten) att hålla koll på mina speglar. Killen börjar vinka hysteriskt åt ett av hållen och jag svänger däråt och han vinkar ännu mer hysteriskt och han ser PANIK-slangen ut och skriker och visar med händerna STOPP!!


Jag stannar och går ur bilen och han pustar ut och säger: HERREGUD! De va de närmaste jag sett!! Du va bara någon cm från att köra ner i gropen! Haha.

Denna hemska bilprovning hade hålet i golvet direkt där man kör in, så man bara skulle köra upp på två skenor. När jag ställde mej framför bilen konstaterade jag att min bil hade så tajt mellan däcken att den stod precis så nära kanten på skenorna som gick för att inte åka ner i hålet. Så detta kunde ju ändå inte vart mitt fel. Hur kunde de ta in min (eller pappas) lilla bil i lastbilsporten??! Så mitt fel tyckte jag då inte att det var.

_______________________________


Mitt nästa besök hos bilprovningen vart några månader senare. Jag hade då köpt mej min söta Nissan Micra. Jag gillade att köra den. Den hade såå skönt gung. Körde jag i en grop så studsade vi fram flera sekunder efter guppet. Något som inte bilprovningen tyckte om.

Jag körde dit (fast valde en annan stad den här gången) och väntade på att mitt regnr skulle komma upp på tavlan. Under tiden jag väntade poppade jag torgny melins på lite lagom volym. Jag körde in, denna gång utan problem (här körde man in på vanligt golv och gropen var längre fram och dit kör bilprovaren bilen!).

Vad jag hade glömt var att den som kopplade in sterion på bilen (Thommy) gjort något som gör att när man startar bilen hoppar sterion igång på HÖGSTA VOLYM!!

Jag gick ur bilen och killen hoppade in i bilen och startar. Och Precis då kom jag på de!! Jag skulle tagit ur skivan!! De börjar skråla Torgny Melins på full volym och han börjar skratta inne i bilen. Han kommer ut och lämnar bildörren öppen, men stänger aldrig av eller sänker volymen!!
Han skrattar och säger, jaså! Jag trodde inte du lyssnade på sånn här musik.
Alla andra människor i byggnaden vänder sej och kollar på Micran som Poppar dansband för fulla muggar och de andra bilprovarna börjar gunga med medans de kollar andra bilar..
Behöver jag säga att jag fick 2:or på mina stötdämpare bak?


______________________________



Pappa fixade och bytte mina stötdämpare och det var dax för mej att åka och ombesikta några veckor senare.
Jag sitter på parkeringen och inväntar min tur. Denna gång satt jag med mobilen i högsta hugg och sms:a och hade ingen vidare koll utåt.

Det börjar blinka mitt regnr på tavlan. Men det missade ju jag helt som var i en annan värld. De öppnar porten och ut kommer tillslut killen eftersom ingen bil kommer fram. Det missade jag visst också.
Han börjar ropa och vinka: Hallå!!!

Efter en stund hör jag helt plötsligt: Kan du säga till tjejen i micran!! Bilen brevid börjar tuta och vinka.

Och DÄR kom min reaktion. Jaha, de va visst min tur. Haha! 

Körde in och killen ställer sej bak vid bilen och hänger sej på den och börjar hoppa.
Jaha dehär verkar ju bra. Nu känns de väll bättre att köra när bilen går som den ska?!
Jag: Öh! Nä, bilen vart skittråkig. De va mycket mysigare gung i den förut!!

Killen kollade lite konstigt på mej och sen fick jag åka.

 

_____________________________

Nästa besök blev ett år senare. Under de senaste året hade jag haft problem men ena stötdämparen ändå! Den lyckades trycka sönder den rostiga plåten och kom upp rakt i bagageluckan. De märktes ingen direkt skillnad när jag körde bilen mer än att den gnisslade något fruktansvärt!!

Tillsluta tröttnade jag på oljudet, det gick inte att höra radion! Så jag lindade in stötdämparen med en gammal tröja och lyckades trycka ner den i rosthålet och ljudet försvann helt!!

Misstänkte att bilprovningen inte skulle godkänna det men men. Kom dit och han börjar kika på bilen. (Denna gången va jag på en 3dje bilprovning, tur att de finns så många att välja på här :-))
Han kikar in i hjulhuset bak och jag hoppas på att han inte ska se något.. Han kikar och säge: Nämen, va är detta?! Jag frågande och låtsas som ingenting: Vadå ser något konstigt ut?? Han går fram och trycker på knappen för att öppna bagageluckan, Typiskt tänkte jag!!

Han öppnar och ser mitt verk. Han va väldigt entusiastisk och kikar runt och säger: VA E DETTA?!

Jag försöker titta åt ett annat håll och låtsas att jag inte hör honom.

Han skriker: De här är nog de värsta jag har sett!! Hon har lagat den med en strumpa!!!

Folk börjar vid det här laget vända sej mot mej och min bil..

 

Jag svarar surt: Det är ingen STRUMPA!!!! ..det är min tröja..

Han: De här måste jag bara visa min chef. Han börhjar ropa dit folk och alla bilprovare kommer inkl hans chef. Han frågar sin chef: Asså vad ska jag sätta på dethär?! En 2:a eller?

 

Jag fick som tur var bara en 2:a och slapp körförbudet. Men försökte protestera med att jag faktiskt lagat bilen.

När alla gått fortsatte han att prata om hur imponerad han var över att jag överhuvudtaget fått in en tröja där. Där ska tydligen inte gå att peta in något. 

Innan jag fick åka informerade han mej om hur lång tid jag hade på mej att laga bilen och alternativen för när jag kunde komma tillbaka: Antingen kan du komma in på em kl **** eller så..
(Då hakade jag snabbt på med): Eller så köper jag helt enkelt en ny bil!
Han:
Öhh, ja det är ju också ett alternativ.

_________________________



Ska bli lite intressant att se hur de kommer att gå imorn. Håller tummarna för att de kommer att gå bra! Och att jag slipper fler pinsamma situationer..


Imorn är de fullspäckat på schemat, nu ska jag laga en lasagne och sen blir det hundkörning här hemma.




 

2009-11-24 @ 14:14:37 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hahahahaha, tack för att du delar med dig!! Lycka till i morgon!

2009-11-24 @ 17:20:13
Postat av: Linda S

Får väl ge mig till känna också, var för snabb med att skicka förra kommentaren. ;o)

2009-11-24 @ 17:22:38
URL: http://polarcollie.bloggagratis.se/
Postat av: Mamma

Lycka till i morgon.Kram mamma

2009-11-24 @ 19:12:27
Postat av: Lis

Det var det roligaste jag läst på länge! Fan va du e rolig! Berätta om morgondagens besiktning om du slapp någon sådan situation hahaha! Lycka till!!!

2009-11-24 @ 20:24:09
Postat av: ulrica igen

2009-11-25 @ 22:07:06
Postat av: ulrica igenigen

tryckte på fel knapp så de for iväg.. :(

HAHAHA jag har skrattat o GRÅTIT här av skratt!!! hahaha du borde skriva en bok me alla dina korta historier!!! herreguuuuud va ja har skrattat här!! LUna kom o buffade på mej o undrade om nåt var fel, för tårarna har vekrligen runnit o ja har bara SKRATTAT !! hahahahah SKITBRA!!

2009-11-25 @ 22:08:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0