Dop och Kummelhöjden

I lördags var det dax för lilla Algot (min systerson) att döpas. Jag gick upp tidigt och började plcoka ihop allt jag skulle ha med mig och Thommy åkte till jobbet. Jag skulle hjälpa syster att förbereda inför dopet. Hade från början tänkt att Kajsa skulle få följa med till dopet, men eftersom det vart så soligt tyckte jag att de skulle bli för varmt för henne att ligga i bilen.
Åkte till Prinsudden, där syster med familj bor, och vi började packa in i bilen. Vi skulle ta min bil till kyrkan för R med barnen skulle komma efter med deras bil.

Vi började packa in i min lilla micra och de blev fullare och fullare. Sofia o Algot satt fram och jag med alla grejer i baksätet och det lilla minimala bagageutrymmet var smifullt.
När vi kom fram och öppnade bagageluckan ramlade grejerna ut för det var såå fullt :-)
Tur att inte Kajsa följde med för vart skulle hon ha suttit?!

Vi dukade och grejade och förberedde mat och fika.


Fina dukningen ;-p


Sofia fixar med mat och jag gosar med kotten, Algot.


Robert (gudfar), Algot (som sover), Robban (pappa), Sofia (mamma), Jag (gudmor/moster)

Efter dopet vart det mycket god mat!! och fika :-) Sen när alla började att dra sej hemåt märkte jag att ingen verkade bli kvar och hjälpa syster med disk och städning så jag och Thommy stannade. Det blir ganska mycket disk efter ett dop! Vi städade och grejade mycket och länge. När allting äntligen började bli klart skulle vi bara göra rent diskmaskinen.

Vi startade ett rengöringsprogram och väntade och väntade. Eftersom de gick så segt och allting annat var färdigt åkte Thommy och Sofias svärföräldrar tillslut hem. Hon, jag och Algot skulle vänta på diskmaskinen. 
Vi väntade och väntade. Efter ca 1 timma sen thommy åkt sa jag, ne de kan inte ta såhär lång tid. Jag gick ut och tittade på en lapp som hänge ovanför diskmaskinen och där stod att man skulle plocka ur en grej innan man startade rengöringsprogrammet.
Sen skulle man vänta någon minut sen skulle de vara klart!!!

Typiskt! Vi hade missat plocka ur den där grejen! Vi stängde av maskinen och gjorde som de stod. Vips efter 2min va de klart!!! Vi stod alltså där o vänta nästan 1 ½ timma i onödan.. lite jobbigt när man va trött o ville hem. Men jaja, man lär sej något nytt varje dag.


På söndagen gick Thommy upp innan jag ens vaknat och drog till jobbet. När han kom hem sen framåt lunch skulle vi ut med Divine och Kajsa på en liten klövjetur. Den här gången skulle vi till Kummelhöjden rätt höjd.

Vi tog en varsinn hund, Thommy kajsa och jag Divine. Thommy och Kajsa gick först och vi började med att korsa sjön framför huset.


Jag och Divine på sjön hemma, med huset bakom oss till höger.

Det började ganska jobbigt, sjön var nästan den jobbigaste biten att gå på, då det var så himla halt och lite blött på isen. Man fick försöka gå JÄTTE försiktigt och sakta för att inte halka ikull, och sen en hund som drar och vill framåt på de, ingen bra kombination..

Humöret var bättre än sist och jag hade faktiskt valt rätt skor den här gången :-) Gore-Tex kängor passade mycket bättre för årstiden än mina gympadojjor.

Vi kom tillslut äntligen av sjön och gick in i skogen. Vi gick ca hundra meter sen hade jag tappat mitt, från början, glada humör.
Det var så jävla jobbigt att gå med en hund som vill ikapp husse som alltid ska gå så j*vla långt före hela tiden!!!!! Ju fortare Thommy går, dessto saktare går de för mej som måste försöka bromsa Divine hela tiden för att inte snubbla och slå ihjäl mej på alla stenar och stubbar. Då ökar mellan-rummet mellan mej och Thommy vilket bidrar till att hon drar ännu mer!

Skrek några väl valda ord fram till Thommy, som inte verkade förstå denna gången heller att han inte får gå så j*kla fort! Han stannade och väntade in oss och jag sa att: "Nu är det F*N min tur att gå först så får du se va lätt det är att gå bak!!"
Han frågade om jag ville ha GPS:en så jag skulle hitta. Men jag ville inte ha någon GPS, "Jag hittar utan någon j*vla GPS!! Jag vet ju va bra det gick för dej sist med GPS!"

Jag och Divine gick förbi husse och Kajsa och Gud så lätt allting blev. Ingen hund som drar som en idiot utan går bara framåt med lagomt spänt koppel :-) Nu kunde jag istället öka farten och jag och Divine kunde hålla samma tempo. Vilken höjdare att få gå först :-)



Jag och Divine med raska steg framåt Kummelhöjden och Kajsa kommer efter.

Från och med nu ska jag alltid gå först :-) tror tillochmed Thommy insåg va mycket fortare det går när jag hamnade före och kan gå fort utan en hund som drar som en idiot. Nu fick jag bestämma farten och Divine bara gick som jag ville, vilket gjorde att jag klara av att gå riktigt fort.

Idag blev de inte massa pauser som det blev sist eftersom små-pluttarna blev kvar hemma i hundgården och bara de stora damerna fick följa med.



Jag och Divine på "PussOchKramPaus", Kajsa får vara med, men bara lite
och med 2 meters mellanrum :-)

Hundarna var riktigt duktiga. Detta var ju trotsallt mest en träningstur för Kajsa och Divine att kunna umgås på nära håll utan bråk eller andra konstigheter. De gick till och från ganska nära varandra och de sa inte ett ljud till varann. Vi höll såklart ögonen hela tiden på dom och lät dem inte komma på så nära håll att de fick nosa på varandra. Man får skynda långsamt helt enkelt.


 
Uppe på RÄTT höjd denna gång. Husse tänder brasa och Kajsa ligger i
riset och tittar på.


Var är Divine?! hon var ganska kamoflerad där hon låg..


Vårat hus :-)

Det var lite dimmit. Men tittar man riktigt noga ser man vårat hus precis i toppen på den lite "runda" tallen som är på sjön där skogen tagit slut. Ser ni??!



Husse och Jag

Vi satt här uppe i säkert en timma och grillade korv. Eftersom jag inte är så förtjust i korv blev det Ketchup med korv för min del.. :-)



Påväg nerför


Brudarna går riktigt nära varandra och ingen av dem verkar bry sej för de.

De skötte sej riktigt bra och jag som trodde de skulle vara mer spänt mellan dom än va de egentligen var. Tror att de kommer vänja sej mer och mer med varandra ju mer tiden går. Kajsa har ju inte ens varit här i en vecka än. Så de e klart om de känns lite konstigt i början, både för Divine och Kajsa.


2009-03-23 @ 10:49:27 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Linda S

Ser ju riktigt lovande ut med damerna - bara att hoppas att det fortsätter att gå så bra! Mysigt med dop!

2009-03-24 @ 07:42:41
URL: http://vovve.info/polarcollieo/polarcollie
Postat av: Linda S

Du berättar så roligt om era äventyr på höjden, tycker att du borde få ihop en berättelse till Polarhunden!

2009-03-24 @ 07:56:37
URL: http://vovve.info/polarcollieo/polarcollie
Postat av: Britt med Akke & Sinik

Håller med Linda, du borde absolut skicka in till Polarhunden. Du skriver jätteroligt och det är lätt & roligt att läsa!

2009-03-30 @ 14:36:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0