Bestämd ledare är ett måste..

..när man är en malamuteägare.
Det är viktigt att ha regler och att hunden vet vem som bestämmer!
Hunden mår mycket bättre av att ha regler. Mina hundar har massor med regler, de får blandannat inte ligga i sängen!




Mamma och Divan.
Bed location: Sannagatan i Kristinehamn.




Husse och Divan. 
Bed location: Sannagatan i Kristinehamn.




Zigge och mamma har pepp-talk kvällen innan tävling.
Bed location: Stugan på Linavägen i Nornäs




Bonny och matte.
Bed location: Villavagnen, Släbråten Södra Lervik.




Bonny och Sila.
Bed location: Villavagnen, Släbråten Södra Lervik.
(Den här bilden har jag nog förträngt helt. Dia valpar i sängen.. är INTE okej) !



Svårt att kunna skriva om hundträning och hundar när det inte händer så mycket på den fronten just nu. Blir därför lite glest med inlägg. Och de jag väll skriver får jag krydda med lite gammla bilder. Skulle jag skriva oftare skulle de stå ungefär såhär, idag har vi simmat med alla hundarna och det gick lika bra som alltid!

Så oerhört Tråkigt att man inte kan köra nå cykel överhuvudtaget nu. Tillochmed på natten är det för varmt.
Hundarna trivs bättre och bättre med att simma. Visst, står de på land skulle de aldrig gå i och doppa sej ens. Men när vi ska ge oss ut med båten för att de sen ska få simma hem då hoppar både Divine och Zigge i båten självmant.

När vi sen rott ut tillräckligt långt och de är dax för hundarna att simma hem hoppar numera både Divine och Zigge även ur båten helt själva och simmar hem bara man ställer på dem lite och peppar dom. Ganska stort framsteg tycker jag!

Mycket jobb nu under sommaren blir det för mej, eftersom jag inte tar någon semester alls. Eftersom jag ändå jobbar hela sommaren valde Thommy att inte heller ta någon semester. Så vi sparar allt till vintern istället. Ska bli roligt att åka upp och tävla och träna i SNÖ till vintern istället för att ligga hemma och slappa på sommaren.

Det har varit världens åskväder här till och från i några dagar. Och FYY så mysigt!! Jag älskar åska. Det finns inge mysigare än att gå ut och sätta sej på altanen och titta på alla blixtrar och dunder, såånn känsla! Tyvärr har jag haft oturen att jobbat när de åskat som mest och inte kunnat gå ut och njuta och titta :-(

Enligt många skulle de varit de värsta åskvädret de varit med om på evigheter och de dundrade lixom oavbrutet. Mitt i åskvädret när jag var på jobbet kom jag och tänka på hundarna. Undra hur de reagerar. De har tidigare aldrig brytt sej om smällar på nyår eller så. Men de har ju aldrig varit med om något sånt här extremt! Dessutom visste jag inte alls hur varken iluk, kaiza eller nikki reagerar överhuvudtaget åt smällar eftersom jag inte haft dom såå länge. Thommy hade ringt svärfar som var i sin stuga som ligger nära vårat hus men han sa att han inte hörde ett knyst från hundarna. Alla hade legat och sovit. SKÖNT! Klarade de det där utan att vara oroliga, då klarar de allt!!

Min syster ringde även rätt som de var och hon var hemma hos oss och skulle hälsa på. Hon visste inte att jag jobbade. Hon gick in för att lämna några filmer till mej och hon sa att det skakade i hela huset och golvet, HELA tiden. Kan nämna att vårat hus står på berg.. :-) Hon såg inte ens alla hundar.. Haha, så stilla låg de i något hörn och sov. 


Gammal bild från våran vandring till Kummelhöjden. På isen påväg hemåt
med hundarna: Divine och Kaiza.




En malamute-knut. För att göra en sånnhär krävs 2 härjiga malamuter.
Denna knut består av hundarna: Divine och Indy.




Ingen fest utan en malamute :-)







  
2009-07-04 @ 15:20:11 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Lisen

Älskar dina inlägg, dom är helt FANTASTISKA! Kan du inte skriva lite kring problem som du stöter på hos rasen? Är de lättlärda? Lugna hundar? Brukar dina bråka? Hur illa har det gått? osv av dina egna erfarenheter som du fått från dem :-) Skulle vara himla kul! KRAM PÅ DIG

2009-07-05 @ 13:38:53
Postat av: Linda S

Hahaha - en säng utan en malamute är kall och ensam. ;o)

2009-07-05 @ 17:12:12
URL: http://vovve.info/polarcollie/
Postat av: syster yster

hihihi Indy e visst underst! roligt inlägg! Kraam

2009-07-05 @ 20:36:04
URL: http://svasa.blogg.se/
Postat av: Brittis

Härliga sängbilder :-)! Bonny ser ut att stortrivas, hon mådde nog väldigt bra hemma hos er. Hoppas hon har det bra där hon är nu, det tror jag.

Här händer inte heller mycket, funderar också på vad man skriver om på en hundblogg så här års...? Äh, fyller på med lite annat. Det blir ju hundträning i höst :-).

2009-07-06 @ 10:10:07
URL: http://www.snow-face.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0