Söndagstur hemma på sjön

Efter vi gått upp igår morse gick vi ut och började göra nya spår på sjön då de gamla snöat igen. De har kommit knappt 1 dm snö till :-) Thommy har byggt en grej som vi drar efter fyrhjulingen för att göra spår. Det blev samma bana som Thommy gjort några dagar innan, en bana på 1 mil.


Här är vi ute och drar spår med våran "spårgrej".


Här har vi ekipaget parkerat på sjön framför vårat hus.

Bäst att passa på att träna hundarna nu på snö medans det finns någon här hemma för det är INTE ofta!! Pappa kom hit strax efter kl 13:00 och skulle också vara med och köra med Indy, de ska också tävla i helgen och köra Polarhundstest A.

Under tiden vi var ute och körde kom syster hit med 2 av sina pojkar och fotta oss när vi kom tillbaks. Hoppas de går bra att jag lånade bilderna hit..


Här är pappa och Thommy på ingång. Till vänster pappa & Indy,
till höger Thommy & Divine & Sila.
Fotograf: Sofia Vähäsalo


Thommy och brudarna först och pappa och Indy bakom.
Fotograf: Sofia Vähäsalo


Långt där borta kommer jag och Zigge.
Fotograf: Sofia Vähäsalo


Vi på lite närmre håll..
Fotograf: Sofia Vähäsalo


Här har vi kommit "i mål". Jag sitter och vilar lite ;p
Fotograf: Sofia Vähäsalo

En ganska jobbig en-mil enligt mej. Strax innan vi skulle ge oss ut satte de igång och blåsa, så på vissa ställen hade nästan spåren blåst igen. Det är ju typiskt när man kört för att få iordning på dom så länge. Min släde med slädsäck blev som ett stort segel och vi körde ur spåret flera ggr och de bara tog tvärstopp i lössnön. Jag fick försöka lyfta in släden på spåret och då åkte vikten (som låg i släden) iväg åt något håll (trodde Thommy satt fast den) så de vart ett jäkla bök hela tiden.

Sparka gick inte mer än max halva banan för jag åkte igenom snön så isen kom fram och jag bara halkade. Var så lagom glad åt all motvind!! Var lite arg under större delen av banan. Men de gick över efter jag och Zigge stannat på en kram-paus. Jag gick fram och skulle vara go och låta han hämta andan, men han hade ingen lust för någon paus. Det var som om han sa: "Kom igen nu matte nu kör vi sista biten ändå!" och han börja rycka och skulle iväg.

Vi kom tillbaka på 1timma och 2minuter. Vi hade alltså inte klarat meriteringen.. Får hoppas på bättre förutsättningar i Nornäs, men de tvivlar jag på att det är.

Pappa och Indy kom tillbaks på 48min om jag inte minns fel. Men de e betydligt lättare för hunden när man kör nordiskt. Körningen igår orka jag ju knappt sparka på så de vart bra träning för Zigge iaf, han fick dra väldigt mycket vikt (95kg) i motvind. Stackars Zigge, matte måste bli mer vältränad FORT!!!

Måste väll få skryta lite över iluk också. Han är så duktig och lättlärd! Han har bott här i en vecka och har redan lärt sej: Sitt, ligg, tass, hopp och varsegod. Han har själv valt att stå i hundgård, han vill helt enkelt hellre vara där än inomhus. När han är inne förlänge sitter han och tittar på ytterdörren och börjar gnälla och vill vara med de stora hundarna..

Nu ska jag fortsätte med tvätten och planera packningen inför Nornäs. Jag åker ju på torsdag och blir där i en och en halv vecka!!!!! På fredag kommer Thommy och Peter upp, sen blir de SHAM-draget!!!
2009-02-09 @ 18:04:56 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Britt med Akke & Sinik

Vilken bra dragsak ni har byggt ihop, den idén lånar vi kanske framöver...vi har faktiskt snö här nu! Hemma har vi ca 8 cm men här nära stan (jobbet) är det bara lite vitt på marken. Är lätt avundsjuk på er som kan ut på isen och dragträna. Jag hejar på er i helgen, hoppas ni klarar meriteringarna!

2009-02-10 @ 09:40:55
Postat av: Linda S

Kul att Indy också ska få vara med, lycka till allihop!



Vi ses i Särna!!

2009-02-10 @ 11:56:50
URL: http://vovve.info/polarcollie
Postat av: sofia

haha ser ut som det blivit mörkt innan du kom tillbaka, fast d e himlen som gör motljus :D för sen kom ju solen,, så långt efter va du ju inte. Tur du hade Niilo som hare sista metrarna ;)

2009-02-10 @ 15:00:47
URL: http://svasa.blogg.se/
Postat av: Ulrica Ö

Halloj! Tycker det låter som det inte alls blir några probs för er till helgen! Här har jag bara jobbat så vi GÅR fram, för hundarna tycker det är en bra fart (????????), så vi ska väl på "söndagstur " både lördag o söndag misstänker jag. Men ska bli kul o träffa alla o förhoppningsvis få en trevlig helg :-) Nanoq halt efter slagsmål, så ev. får han stå i helgen, hoppas bara han blir bra till tisdag när vi ska försöka oss på tiomila... Trespann känns inte som de känns nå skoj - Cd kan ju inte hoppa in längre, för han har börjat känna av sin c-höft tyvärr... :-( Vi syns o hörs i helgen! Kör försiktigt uppöver i morrn - fullbokat på fjället, så det lär bli trafik ! kramkram /Ulrica o alla vovvs

2009-02-11 @ 19:32:20
URL: http://hundkorning.polarhund.se
Postat av: Ulrica Ö

Halloj! Tycker det låter som det inte alls blir några probs för er till helgen! Här har jag bara jobbat så vi GÅR fram, för hundarna tycker det är en bra fart (????????), så vi ska väl på "söndagstur " både lördag o söndag misstänker jag. Men ska bli kul o träffa alla o förhoppningsvis få en trevlig helg :-) Nanoq halt efter slagsmål, så ev. får han stå i helgen, hoppas bara han blir bra till tisdag när vi ska försöka oss på tiomila... Trespann känns inte som de känns nå skoj - Cd kan ju inte hoppa in längre, för han har börjat känna av sin c-höft tyvärr... :-( Vi syns o hörs i helgen! Kör försiktigt uppöver i morrn - fullbokat på fjället, så det lär bli trafik ! kramkram /Ulrica o alla vovvs

2009-02-11 @ 19:33:21
URL: http://hundkorning.polarhund.se
Postat av: sofia

hoppas ni har d mys uppe i stugan! miss ya!

2009-02-17 @ 23:56:10
URL: http://svasa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0