Nyårsturen

Är ännu inte helt spikad. Vi kollar uppdateringarna i väderprognoser förfullt. Vi har sagt att blir det runt 30- kör vi inte! Själva nöjet försvinner om de ska vara så jäkla kallt.

Vi har ju även löp. Även Ullis har fått löp nu, på en hund alltså ;-)

Divine verkar vara färdig löp. Sila är/har precis varit i höglöp. Nikki har ännu inte höglöpt.
När jag säger att de höglöpt avgör jag de enbart från hur hanarna reagerar. Divine har slutat blöda. Sila har blött i ca 2 veckor. Och de va först i förrgår som Iluk blev galen och har skrikit och juckat i nätet till och från, men de börjar nu lugna sej.

Nikki har blött några dagar (vad jag sett) och de e först idag som Zigge står vid nätet och slickar lite så de är väll snart pågång. Är inte så påläst och insatt i en tiks löpperiod utan gör enbart en bedömning av hur hanarna och tiken beter sej.

Är det så att Nikki höglöper lagom till turen är det tänkt att båda hanarna få gå i mitt spann med de tikar som löpt klart (divine & sila). Husse får klara sej med 2 hundar, Nikki och Kaiza, isåfall.

Har börjat plocka fram grejer inför turen. Eftersom jag vet hur noga Ullis är med packningen och räknar varenda litet gram så bör jag avstå från att skriva ner min packlista här i Bloggen. Då får hon spader!! Haha.

Jag resonerar som så att det jag vill ha med mej, de får fasen hundarna släpa på också, blir ju bra träning om inte annat.. Haha!


Kan skriva ner lite grejer som jag plockat fram hitills och de är packning till både husse & mej:

* 1 Tält


* 2 Sovsäckar (-45 grader)


* 2 Liggunderlag (uppblåsbara)


* 2st små sittunderlag


* 2 Slädar (Danlern & Oinakkan)


* 2 uppsättningar draglinor för resp 4 hundar


* Lite extra linmaterial och krokar (ifall något pajar)


* 6st kombiselar


* Stake-outs i wire för 6 hundar (har inte köpt nån kätting än!)


* 4 spännband att fästa stake-outsen med


* 4 snöankare med linor


* 2st MR-koppel


* 6st hundmatsskålar


* Torrfoder till hundarna


* Fryst laxfilé till hundarna


* 2 flytoveraller (ifall vi fryser i de jackor och byxor vi tänker starta med)


* 12 par självhäftande fotvärmare (ska hålla medeltemp på +39) om de funkar återstår att se..


* 1 Hemmabyggt större kök att värma vatten till hundarna (2alugrytor, isolering, T-röd)


* Lilla köket (gasoltub, brännare, lykta, stekplatta, liten gryta)


* 2st termosar (innehållande 2 varma drycker Hoho! Den ena börjar på GLÖ..)


* Tändstickor, Tändare, Braständare, Tändstål (kan aldrig ha för mycket sånt!Haha)


* Liten första hjälpen väska


* 3st walky-talkys


* GPS


* 4 pannlampor (2 stora bättre och 2 mini ledlampor att ha i reserv i fickan)


* Batterier (till GPS/Pannlampa/WalkyTalkies)


* 2st kåsor


* Bestick och djupatallrikar (engångs)


* 1 Liten mini yxa


* Kniv


* 1 Multiverktyg


* 2st skidglasögon


* 2 par extra vantar




Listan kommer att fyllas på....




2009-12-28 @ 15:31:47 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Ulrica Ö

haha nu måste jag allt protestera! hahahahaa - inte varje gram, men VILKA gram som är viktiga! ;) Man får ju inte missa procenten liksom ;)

Tur ni tar me er dom där bra-o-ha-sakerna, för tex storkök har inte jag, jag har bara ett litet plutt-trangia..

inte börjat tänka på min packning än, va ju ute i -18 förut idag, så ja håller på o tinar upp. Står att de ska va -13 här idag, men va fan, vi har -23 just nu!! lv-pumpen har lagt av helt. bara till o eeeelda det...

2009-12-28 @ 20:28:59
URL: http://malamuter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0