Annandan

Har haft 2 lediga härliga dagar!



Julaftonsmorgon hemma i vårat vardagsrum.

 


Julafton firades först hemma hos Thommys föräldrar där åt vi Julaftons-frukost och bytte lite paket. Sen åkte vi vidare till min systers familj och åt Jullunch tittade på kalle anka och tog emot besök av tomten!

Hundarna fick såklart varsinna julklappar:



6 st älgben.. (Tack så mycket Staffan!!)


Jag hade julklappsutdelning med hundarna redan på morgonen. Klart de skulle få sina ben tidigt så de kunde ligga och äta på dem hela dagen!! Tidigare år har jag köpt oxben till dem i julklapp men i år fick vi ju tag i älgben.




Divine med ben




Sila med ben



Nästa hund att få sitt ben var Iluk. Jag gick in till honom och önskade honom God Jul. Han tog benet i munnen och sprang raka vägen i 100km/h mot hundkojan. Det här slutar inge bra tänkte jag!

Benet var mycket mycket bredare än hålet in till kojan är. Jag väntade på en tvärsmäll och en tvärnit men nej då. Han hade sånn fart killen att de small till och benet vände sej på sidan och hans huvud vändes och vinklades med så han kom in på första försöket (och de va tack vare farten). Det märks tydligt vem som är lägst i rang här hemma. Han var genast tvungen att bära med benet in i kojan så ingen annan skulle ta det för honom.





Iluk i sin koja med benet




Kaiza med sitt ben




Zigge med ben




Nikki med ben

Upptäckte här om dagen att även Nikki löper. Säger det ännu en gång. Har aldrig varit så lycklig åt att de löper som jag är nu. Försöker skriva upp i almanackan när tikarna löper för att kunna se ett mönster när det är dax. Divine började löpa exakt på dagen 6månader sedan hennes senaste löp. Hon började 13 juni sist och 13 dec nu. När divine löp sist tog det några veckor innan sila började sen ytterligare några veckor innan Nikki & Kaiza också började.

Denna gång skillde det bara några dagar. Är så glad att de sammordnar det. Ca 2 dagar efter Divine börjat startade även Sila. Och sen några dagar senare även Nikki.

 

Tycker att löpet är över väldigt fort dock, inom 2v brukar de vara klara! Divine verkar vara i slutet av löpet nu. Sila är i höglöp just precis nu. Iluk som bor vägg i vägg är galen och skriker. Nikki har några dagar kvar till höglöp.

Ska bli skönt att slippe detta inför tävlingarna i Jan- Februari. Det blir så mycket enklare allting!!


Idag har jag även beställt lite linor ifrån Vildmannens drag. Vi gör ju såklart våra egna linor här hemma. Men nu har jag beställt draglinor gjorda i wire som är inklädda i linor. Ska man köra lite längre tävlingar/turer och vill kunna låta hundarna sitta kvar i släden så blir det toppen med wire. Då vet jag att ingen kan bita sej lös!

Jag menar vad gör man om man står i skogen och någon bitit av linorna?? ..de blir inge roligt då!!

Vi har gjort egna stake-outs i wire men iomed att vi inte har någon maskin så måste man dra åt wirelåsen för hand vilket kan resultera i att wire öglorna går upp och de innebär problem!!! Så nu beställde jag istället och då vet jag att de håller eftersom han gör med maskin!

Vi kommer numera att göra våra stake-out i kätting! Det är inga problem att göra så de håller! Visst de finns nackdelar, det blir mycket tyngre att släpa med sej, och jag har varit med om att en hund trasslat in sej och skadat benet. Men ser numera mer fördelar med kätting än nackdelar!! Det går faktiskt att trassla in sej i wire med! Och tror att största felet då olyckan hände var att kättingen var alldeles för lång till respektive hund.
 
Det får det helt enkelt väga mer, för jag vet att kätting håller!!! Då får hundarna hellre lite extra vikt att dra på!! ..de ger dem ju mer träning också.. haha!

Om man inte ska ta och köpa sej en maskin som jag kan fixa egna wirear med. Men det tror jag nog inte att jag gör!! :-D



Nu ska vi strax åka på 50-års kalas. Thommys pappa, Peter fyller år på måndag men ska firas idag! GRATTIS PETER!
Skriver mer någon annan dag :-)


2009-12-26 @ 16:29:42 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Linda S

Haha, skönt med hundgårdar till alla hundar när de får ben. flin Jag vill att våra sätter igång med sina löp snart så att vi hinner få det överstökat före malamuteveckan!



Vi har också klurat på linor med wire, av de skäl du skriver. Har bytt stake-out från kätting till wire och utvärderar för fullt.

2009-12-26 @ 21:18:00
URL: http://polarcollie.bloggagratis.se/
Postat av: Ulrica Ö

jag har wire, men till varje hund från stamlinan är det kätting ut. Vill gärna ha kätting helt. Wiren blir till slut utsliten. Min gick ju oxo av på träffen i höstas, men har löst det provisoriskt till bekostnad på en "plats" på linan. ska bli kallt i veckan - får höras ang turkörning nyår närmaste dagarna! :)

2009-12-27 @ 01:00:23
URL: http://malamuter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0