4-spann 3hjuling

Slutade jobbet strax efter kl 13 idag. Direkt när jag kom hem hoppade jag i mina ler-kläder och skulle ut och köra med hundarna. Frågade Thommy om han skulle med och köra hälften av hundarna, men fick som svar: Jag kör inte när de regnar Försökte förklara för honom att de regnar mer eller mindre alltid här, men hundarna behöver sin tränig ändå.

Lämnade Thommy med sitt tv tittande och gick ut i regnet och selade hundar. Selade Zigge, Sila & Divine. Men tänkte snabbt, äsch jag har ju linor för att köra 4 hundar. Jag provar om jag klarar av att få med mej iluk också.

Har aldrig kört cykel med fler än 3 hundar förut då de är rätt bökigt (enligt mej). Kör man släde har man ankare och grejer och kan alltid stanna hur/när man vill. Samt är de bara att slänga i ankarna så står den still i starten, medan man kopplar in hundarna. En cykel däremot kan flyga som en vante hur som helst och de går inte bara att få stopp på den hur som helst.

Kopplade in mina ledarhundar Zigge och Sila fram. Satte in Divine i wheel och hämtade VILDINGEN Iluk som va hysterisk. Tänkte att de skulle bli en massa krångel innan vi skulle ta oss iväg. Men så fort jag får in Iluk i spannet (han fick gå som wheeldog med Divine) så blir han knäpptyst håller sin plats och ser mycket fokuserad ut. KANON! Jag gick bak till cykeln och så drog vi iväg. Så himla härligt när allt flyter på. De va ju inga problem att starta själv med 4 hundar på cykel :-)




Filmade en snutt med mobilen. Har tyvärr inte ansträngt mej att lista ut hur jag ska vända rätt filmen. Hoppas ni har överseende med det!

Passade på att filma i en lång uppförsbacke, annars kan man inte släppa styret när man har 4 hundar framför. Så de går ju inte skitfort eftersom de är på den jobbigaste delen av banan jag filmat på. Tyckte hundarna gick skitbra och de har ett bra tempo.

Har även lyckats få möte senaste gångerna jag kört av folk som varit ute och gått (även idag) och hundarna har inte stannat för att hälsa nån gång utan sprungit raskt förbi, bra träning!!

Idag har vi fixat ytterligare en stång för 4 hundar så nu kan vi ut och köra varsinna 3-spann samtidigt! Om vi får någorlunda ordning på den andra cykeln vill säga. Har planerat för att köra runt 2 mil imöra. Vi får se hur de blir!
2009-12-05 @ 23:18:02 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Robin

Ser så härligt ut där ni drar fram !

Hastigheten är ju än annan än vad vi har när vi ut, men då har ju ni några fler ;-)



Kortade av linan igår på sista turen, gick mkt bättre !



3e advent låter som ett toppendatum för körning !



2009-12-06 @ 05:26:06
URL: http://kieronbloggen.zoomin.se
Postat av: Linda S

Att du vågar efter den där bromslösa färden! ;o)

2009-12-06 @ 15:50:31
URL: http://polarcollie.bloggagratis.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0