Ekonomi

Den 25:e idag..
Kan de vara den dagen då flest människor tänker på pengar?
..eller inte tänker på pengar, för idag är livet lätt?!

Alla har ju sina rutiner för hur de sköter sin ekonomi.

Vi har en låda där vi lägger alla räkningar när de trillar in.
Såfort man öppnat en räkning läggs de där, så då finns ingen risk de kommer bort.

Jag lägger ALLTID, dagen innan lön, in alla räkningar i internetbanken.
Då dras de direkt på morgonen dagen efter, då pengarna sitter på kontot.
Då vet jag att allt är betalt först.

När räkningarna dragits räknar jag ut hur mycket som är kvar efter autogiron, barnens sparande och de vi lägger undan varjemånad till "större räkningar" har dragits.

Barnen har ett varsitt konto dit pengar dras varje månad.
Vi sätter även in pengar där när de får på dop/födelsedagar/jul osv.

Får de mynt eller mindre sedlar (20-50lapp) så hamnar de i barnens spargrisar, som de när de blir lite större får använda sej av att handla lite småsaker själva.

Får jag och thommy mynt i plånböckerna brukar vi dela dem lika i barnens spargrisar.

Till "större räkningar" hör bilskatter, hundfoder (som vi beställer pallvis) osv.

Sedan räknar jag ut hur mycket vi kan avvara till vårt eget sparkonto.
Sätter över de.

Sen är de "bara" att hushålla med de som blev kvar :-D

E jag ett kontrollfreak tro?
Ja gillar ordning och reda! :-D
2014-04-25 @ 08:13:16 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vem kan du ha ärvt det av?

2014-04-25 @ 08:51:43
Postat av: Brittis

Ha ha, man ska ha bra koll på sin ekonomi!
Men du kan väl regga in räkningarna när de kommer och sätta rätt betalningsdag? Istället för att vänta och lägga in allt på en gång. Men var och en är salig på sin tro så gör som du brukar :-). För du har bra kontroll :-)!

2014-04-25 @ 12:59:45
Postat av: Anonym

Roligt inlägg.:)..alla gör vi ju så olika gällande ekonomin:) Men du verkar ha ett vettigt tänk iaf:)

2014-04-25 @ 20:45:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0