Graviditetsvecka 31

"Barnet är nu cirka 40 centimeter långt från huvud till fot.Nu börjar det närma sig födelselängden. Många har redan hår på huvudet som kan ha vuxit upp till två centimeter. Barnet kan ha lagt sig tillrätta med huvudet nedåt men det är inte säkert. För förstföderskor fixeras den delen av fostret som kommer först i bäckeningången ofta tidigare än för dem som fött barn tidigare. Hos de sistnämnda kan föregående fosterdel vara rörligt ända tills förlossningen startar.

Vikt 1 800 gram.

 

Din lungkapacitet har ökat från 500 till 800 kubikcentimeter luft per andetag. Det behövs både för barnet och för dig själv. Den ansträngning det innebär att vara gravid kan göra dig andfådd. Bebisen fyller upp större delen av magen. Det kan kännas trångt och tungt. Många kvinnor samlar på sig vatten. Om dina ben är svullna och känns tunga kan du prova med stödstrumpor. Det kan också hjälpa att ligga eller halvsitta med benen i högläge. Tala med din barnmorska eller hör efter på apoteket. Har du börjat tänka på förlossningen? Känns det bra, roligt, spännande, ångestframkallande, häftigt? Prata med din familj och dina vänner. Din barnmorska finns också där för att reda ut begrepp och lyssna till dina tankar."

 


Alltså, bara för att jag inte "gnäller" så mycket utåt så betyder det ju inte att graviditeten går obemärkt framåt.

Visst jag har ont på diverse ställen osv.

Men, det är ju liksom helt vanliga mindre "graviditetskrämpor" så de känns knappt som de är något att gnälla över.

 

Men, jag blir allt anfådd bara jag går upp för trappen på kvällen om vi ska sätta oss vid tvn.

Jag får ont i ryggen när jag halvsitter i dålig ställning i soffan och tar gärna ett handtag av Thommy när jag ska resa mej ur den.

Jag får kramp i vaderna ca 10ggr per natt.

Jag har ont i magen tillochfrån varje dag.

Jag mår illa varje dag.

Jag har svårt att hitta en skön ställning att sova i på natten.

Jag får gå upp för att kissa iaf 3ggr per natt.

 

Men som sagt det är inte olidligt på nått sätt

och det är även helt normala "krämpor" som gravid så de känns inte som de är värda att nämna.

 

Så jag måste säga att jag har en bra graviditet!

För det ska kännas, att vara gravid.

 

Ja då går vi in i vecka 31 nu.

Tiden går fort, även om det känns som jag varit gravid i snart 2 år :-D

 

Mitt sug är ganska stort efter de saker man inte ska äta som gravid..

Som några kosttillskott, blodigt kött, redbull, brieost.

Men nu är det inte så lång tid kvar tills även jag kan äta vad jag vill.

Visst, något längre innan jag kan börja med de kosttillskott som jag gillar, då jag inte vill ta dem medan jag ammar. Men det är ju en relativt kort period av livet det handlar om att avstå det.

Och jag avstår det ju för något bra!!!

..nått väääääldigt bra!

För det bästa livet har att erbjuda faktiskt.

 

Vikten är oförändrad.

Vilket bör betyda att jag tappat de mesta av de få muskler jag hade.

Men jag har väll åandrasidan inte lagt på mej massa fett vilket känns bra.

Dessto lättare att komma iform sen.

Det är roligare att bygga muskler än att börja med att göra sej av mej ett lass fett och skinn först.

 

Bjuder på 2 bilder från idag vecka 31:

 
 

 

2013-09-11 @ 13:07:22 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0