Första natten i egen säng

Vidar känns som ett ganska enkelt barn att läsa av trotsallt.
 
Jag misstänkte att det var dags för honom att sova i sin egna säng på nätterna.
Igår kväll testade jag och la han för första gången i spjälsängen.
Han sov där hela natten, bortsett från att han ville ammas 2 ggr.
 
Det är ganska häftigt att se dem utvecklas.
 
När han var nyfödd ville han gärna sova i någons famn eller liggandes mage mot mage.
Det ändrades sedan till att vi skulle hålla honom i händerna.
Tillslut räckte det att bara hålla i en hand.
Efter det skulle vi inte längre hålla hand utan han skulle ligga med tårna mot mitt ben, så han kunde vicka lite på dem och känna att jag fanns där.
 
I Finland delade jag och Vidar på en dubbelsäng, han rullade snabbt över på den andra sidan och sov ganska så bra "där borta" på andra sidan sängen själv.
När vi kom hem och sov en natt i våran säng, låg ju pappan ivägen här när han skulle rulla iväg.
Det vart lite bök och stånk (som om han tyckte vi låg lite ivägen).
 
Så igår kväll la jag han i sin säng och han höll inte alls på att rulla runt och böka och krångla som föregående natt. Han sov så skönt.
 
Han vaknar dock fortfarande var 3-4de timma och gråter. Jag tror inte alls att det handlar om att han är hungrig längre. Utan att han bara söker närhet. Nu ammar han ju inte liksom klart på nätterna, utan nöjer sej med att bara få lite, sedan lägger han liksom huvudet på sne och vill sova vidare.
Då la jag bara tillbaks han i hans säng och han sov ca 3 timmar till.
 
Allt kan ju inte komma på en gång.
 
Så vi kör vidare på det sålänge han själv verkar visa att han vill ha det så. Varför försöka motarbeta honom när han så tydligt själv vet hur han vill ha det. Jag menar allt går ju framåt iallafall. Vill han känna lite närhet/trygghet av att få amma 2 korta stunder på natten ett tag till så kör vi på det.
 
Jag har ändå tänkt att testa att ta med en vattenflaska upp och prova om det går lika bra med en slurkvatten och att han då ligger kvar i sin säng och dricker lite.
Kanske han somnar om på det.
 
 
2013-04-05 @ 07:58:20 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0