Vilken pojk vi har

..han älskar allt vad gäller mat hitills!
 
Det har känts lite svårt såhär i början hur man ska komma igång med mat tycker jag.
Jag hade inte haft något emot om den funnit några typ av mallar som man kunde utgå ifrån iallafall..
 
Framförallt vad gäller mängd när man börjar introducera mat.
Tex kunde de väll stått typ:
Vecka 1: ca 1msk  Vecka 2:  ca 3-4msk   Vecka 3: ....
Ja ni fattar, något sånt hade känts bra.
 
Samtidigt hur många dagar det kan vara bra att ge av samma sak..
Nu har jag iofs läst att man kan variera hur som helst från dag till dag..
Men så här i början medan han provar nya saker tycker jag det känns bra att ge samma i kanske 3 dagar iallafall.
 
Jag frågade sist på BVC angående mängden mat.
Det känns som att han bara smaka typ en tsk några få dagar tills de att han nästan fick små portioner.
 
Men han dregglar, hänger över bordet och låter som han säger "mer mer!!" och ser halvt desperat ut.
Så han vill ju uppenbarligen äta!!
BVC-sköterskan sa att jag skulle lyssna på honom, vill han ha mer så ge honom.
 
Så nu har jag väll utformat en variant på maten som jag tycker känns bra nu i början iallafall.
Fast han får inte hur mycket han vill ändå, jag gör en mängd som känns bra nu, så ökar vi på sen..
 
På förmiddagen/lunch får han äta de "nya" han provar.
Och sedan blir det gröt till kvällen.
Tanken bakom det var att OM han skulle få ont i magen av de nya sakerna han smakar så kommer inte det mitt i natten förhoppningsvis.
Gröt blir han ju van om han äter det varje dag så det tar vi på kvällen nu i början.
 
De nya sakarna han smakar har han fått 3-4 dagar.
Vi har betat av potatis, morot, broccoli & palsternacka.
 
Idag började vi med avocado.
Jag tänkte att det här kommer bli äckligt.
Jag valde ändå att inte "försköna" det med söt bröstmjölk eller nått. Utan mosade den bara som den var.
Vad gör ongen? Jo han smaskar och äter förfullt och ville antagligen ha mera när skålen vad tom.
Han är duktig!! Och han älskar mat.
 
Avocado är ju väldigt praktiskt att han äter om man är ute och åker osv. Både banan och avocado är ju lätt att ha med sig. Banan brukar ju vara givet att de gillar liksom.. Men då kan man ju variera sig.
 
 
Idag är Thommy ledig, då han jobbade helgen som var.
Vi har varit i örebro på förmiddagen. Vi skulle kolla på en Bil, som dessvärre var såld när vi kom fram.
Vi åkte och köpte golv till Vidars blivande rum och till blivande gästrummet (som förnärvarande är tvrum).
 
Vid 2 ska hela lilla familjen åka på babysim.
Idag följer även Vidars ena faster med :-)
Sedan frågade jag om hon ville passa Vidar så kan jag och Thommy åka och träna tillsammans för en gångsskull.. :-)
 
 
Hipp och hepp!
 
 
 
 
2013-03-18 @ 13:01:01 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Lis

skulle vara kuL att se mer bilder på hur ni bor och fler videos,,, alltid kul:) hihi

2013-03-19 @ 15:07:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0