Krigsskada

Vidar har råkat ut för sin första krigsskada, imorse.
 
Vidar lekte på golvet medan jag gjorde en smörgås åt honom.
 
Rätt som det var tyckte jag att jag hörde ett surrande och säger högt till Thommy:
"Är de nått som surrar här inne?!"
Samtidigt tar jag ett steg mot Vidar för börja leta vart ljudet kommer ifrån och hinner tänka,
då jag just ställt en kastrull ägg på spisen,
att de kanske är vatten under kastrullen som låter..
 
Just då skriker Vidar rakt ut och kastar iväg en geting.
Det hade krupit en geting på golvet antagligen som blev arg när Vidar började fingra på den.
 
Det var väll egentligen tur att den stack honom innan han han stoppa in den i munnen,
för alla som har småbarn vet ju vart alla saker de hittar tar vägen ..in i munnen!!
 
Tog upp Vidar som grät och grät.
Det spränger ju faktiskt rätt bra av ett getingstick.
 
Visste ännu inte vart han var stucken, men antog att det var i någon av händerna.
 
Man hinner ju tänka lite tankar, tänk om han skulle vara allergisk osv..
 
Jag satte mej med honom i knät inne i sängen och han lugna sig efter någon minut.
Jag kunde då titta på händerna och kunde se att de va på insidan vänster pekfinger som han blivit stucken.
 
Vi satt där och myste en stund medan Thommy kokade gröt till Vidar,
sedan gick vi ut till köket och åt och han fick ett plåster med lite xylocain gel på fingret.
 
Inget annat märktes på honom, förutom att fingret är rött och tjockt.
 
Jag själv har aldrig reagerat nått på getingstick, mer än rodnad och svullnad vid sticket och att man blir öm såklart,
och jag har blivit stucken både som liten och under senare år.
Thommy sa att han däremot fått åkt in då han var liten för han var allergisk.
På senare år har han inte fått något stick så nu vet han väll inte vad han är.
 
Hur som helst verkar inte Vidar reagera nått på sticket,
så vi får väll bara ha lite koll på honom..
 
 
 
Vad jag har förstått kan man väll reagera olika olika gånger.
Så bara för det går bra en gång, så ska man inte tro man är säker för det.
Men säg att han blivit dålig och svullnat igen nu,
då hade man ju blivit extra nojjig för getingar framöver!!
 
Men nu verkar ju allt gått bra.
Han pekar mest med fingret, då det antagligen är svårt att böja det för de är svullet.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
2013-07-03 @ 10:19:32 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: sys

Näe, stackars, det gör så ont.. och sen kliar det!
Men man måste blivit stucken en gång för att utveckla allergi mot getingstick.
http://www.medeca.se/allergi/getingallergi
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Geting--och-bistick/

2013-07-03 @ 20:03:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0