Liten blir stor

Både Thommy & jag säger att vi har ju ingen bebis längre, vi har ju en pöjk.
En mycket nyfiken sådann!
Han måste titta på allt och helst lite till.
När han ska äta, tar han en slatt, ser sej omkring, äter en klunk vänder på huvudet och tittar.
För när man sitter i mammas knä vill man ju faktiskt se sej omkring oxå!
 
Han behöver mycket mer aktivering nu.
 
Igår kväll tränade han på att åla i soffan, han liksom borrar sej fram. Men än så länge hänger ju inte armarna med, utan de hamnar under honom och då tar de liksom stopp.
 
Han har ärvt endel jädrarannama.
 
När han var mindre så liksom vråla han (tänk er en karl på gymmet som vrålar för att orka mer) när han skulle hålla upp huvudet när han låg på mage. Nu när han orkar de länge så plockar han fram de vrålet när han försöker ta sej framåt. De är inte det att han skriker för han är missnöjd, utan han låter för han tar i.
 
Det är bra att vi har babysim på måndagar, han gillar och bada och efter badhusbesöket är han verkligen helt slut!!
 
Idag har han suttit i matstolen och prasslat med en tidning, det var spännande, men efteråt var hela ongen svart.
 
Han har även undersökt lite i en av mammas kökslådor.
 
Efter det tog jag han i bärselen så han verkligen kunde titta på allt, så vi vattnade blommor och grejade med tvätten osv. Det är jättebra för då kan man ju passa på att berätta för honom vad man gör hela tiden.
 
Vidar kom på att det var jättekul att stå på skåpet i köket (när han var i bärselen). För då blir de som att stå och hålla balansen liksom själv, sen är det ju en spegel som man ser sej själv i då.
 
Nu sover han gott i vagnen, de tog på krafterna..
 
Han har även blivit mer rörlig på nätterna. Förut har han liksom sovit på rygg och bara vänt huvudet åt olika håll och känt efter oss med armarna.
Igår natt låg han på sidan som en ostbåge med huvudet mot pappan och fötterna mot mej :-)
 
Nätterna fungerar bra.
Visst jag vaknar säkert varje timma.
Man stoppar i nappen ibland och det är noga att han ska känna att man ligger där. De där små händerna kommer ofta letande (antagligen i sömnen) och pillrar på en *mys*.
 
Han äter oftast 2 ggr per natt.
Men då engång ordentligt andra är nog bara att han vill snutta lite lätt och sedan somna om.
Han har däremot börjat vakna någon gång per natt och gallskrika och då ska man bara antingen stoppa om honom så somnar han direkt, eller lyfta upp han och ge han nappen så somnar han om på någon minut igen.
Drömmer?
 
Jag upplever inte nätterna som nått problem iallafall och vill han äta så får han givetvis de. BVC sköterskan sa på senaste besöket (med lite dyster röst) Jaha, hur känns det för dej att han äter var tredjetimma på nätterna då? Ja jag är bara glad att han äter sa jag. Man kan ju inte se problem i allt!
När jag skaffade barn räknade jag ju inte med att få sova hela nätter längre.
 
Det tar på krafterna att ha barn, men det ger dessto mer kraft/energi tillbaka!!
 
Jag har ju liksom inte sovit en hel natt på säkert 8 månader. De sista månaderna innan han kom va de ett evigt springande på toan, ont, kunde inte ligga på nått sätt, så man var ju vaken mycket då också!
 
Jag och Thommy pratade här om dagen lite.
Att man inte skaffat barn tidigare.. Vad gjorde man med tiden förut?
Alltså jag har egentligen aldrig varit något fan av barn förut.
Men nu, så skulle jag inte byta bort de mot något!!!
 
Nu ser man ju framemot allting på ett helt annat sätt.
Att liksom våran familj ska skapa våra traditioner..
Att "jobba" sej till att ens barn ska se en som sin idol och världens bästa föräldrar!
 
Tänk va kul alla högtider kommer att bli igen. Förr när man själv var liten såg man ju framemot dem så mycket. Nu ser jag framemot att få se Vidars lycka i tomten, julgran, glitter, julpynt, julpyssel, jullåtar, påsk, påskhare, måla påskägg, tandfen, födelsedagar, åka på äventyr till farmor & farfar / mormor & morfar...
Ja ni fattar!!
 
 
Jag fick en fråga om mammakläder.
- Jag använde iprincip inga mammakläder. Använde mina "vanliga" byxor och tights. Vanliga, fast långa, linnen så inte magen skulle hänga ut ;-) Köpte nog bara två tunna mamma tröjor och dom köpte jag på H&M även amningsbhar från H&M.
 
 
2013-02-06 @ 12:32:42 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0