Rövarleden - Lungälvsleden

Vi gick från Storfors till Brattfors. Ledskyltarnas avstånd stämmer Inte(!) och lederna verkar inte vara gådda på senaste 10åren, minst!!
Enligt GPSen gick vi ca 25km igår och 20km idag! I varierande terräng. Bitvis var de riktigt fint med stigar och allt. Och bitvis fick man åla under träd och bada för o ta sej fram, både i lera och älvar och bäverdammar.

Vi fick lägga av oss väskor och sätta fast hundarna för att gå åt olika håll och leta markeringar. Då markeringarna va så gamla så barken på träden trillat av och vi fick leta barksmulor på marken som hade lite färg på sej!!


De fanns inte heller någon karta som visade OM de fanns något vindskydd, vilket vi misstänkte att de ändå skulle göra längs lungälvsleden. Och mycket riktigt, morgonen efter vi sovit i tält en natt hittade vi ett vindskydd 500meter längre fram!

De blev ingen mystur med brasa och grejer. Vi ville ju inte göra upp en eld mitt i skogen när de är så torrt överallt. Hade vi däremot kommit till vindskyddet med en eldstad vore de ju annorlunda..

Vi har ju bara tagit kort där de är som finast typ. Annars va vi så griniga att vi inte fota så mycket. Så på vissa ställen (där de flesta kort är tagna) är de ju riktigt fint!
 

Lite bilder då:


Sila





Husse & Zigge





Jag innan jag tappat humöret





Åh! Dit går vi tänkte vi...





Nämen vilken fin utsikt då!! För 10år sedan kanske..?





Hoppsan! Här har Jordkullen visst grävt bort alla ledpinnar
vi fick leta enstund för att hitta åt vilket håll vi skulle ta vägen.





Riktigt varmt åt hundarna som inte tappat vinterpälsen helt än.
De hade skapligt tunga väskor också..




Nykroppa!




Dehär är bara början! lägg på 30 träd till så får ni hur de
såg ut bitvis när de va som värst!





Närmar oss Rövarkulorna




Jag på väg upp till den största av hålorna





Thommy inne i en.





Thommy i ingången





Framme i Bjurbäcken





..och slussarna



Ja, vi funderade på att övernatta i vindskyddet här. Men tänkte att eftersom de är bilväg hit kanske de kommer massa folk. Så vi gick ut på Lungälvsleden och hoppades hitta en fin plats att sova på. De gjorde vi aldrig. Vi gick och gick, de börja skymma. Men vi kunde ju inte slå upp tältet på ett gärde så vi fortsatte och gick och gick.

 

Vi hade pratat om mat i så många timmar med helt plöstligt försvann all värk i fötterna och alla hungerkänslor var borta. Vi bara gick mekaniskt framåt och ville bara hitta en fin plats.

Thommy säger: Jag är inte ens hungrig längre (trots att vi inte ätit på en hel dag och klockan va 20:00)

Inte jag heller svarade jag

Vi är döende nu, de är därför svarar då Thommy!! 





Ja vi traska och traska och hitta ingen fin plats.
Tillslut vart de så mörkt att vi fick slå upp tältet mitt på stigen i urskogen!!





Såhär glad va jag då! Ingen brasa ingenting.


Satt i kolsvart mörker med mina 4 värmeljus!




min brasa!



När man fotar med blixt blev de ju skitljust. Men egentligen var de kolsvart!

 

 

 

 


Vårt läger






Thommy lagar mat, på gasolköket eftersom de inte blev någon
brasa!

 






Zigge

 






Jag o min vän Norrland

 





Flyttade in "brasan" och la mej i tälet

 







Nästa morgon kom vi både till älven och ett vindskydd!!

 






Sila överlycklig!! Hon hitta snö!

 







Så går vi

 

 

 

 


Och kom hit.. Nästa ledpinne står på andra sidan
hur tänkte dom man ska göra här??!! Kanota?







Här är smalaste stället att försöka ta sej över på
(film på när jag ska över här och mitt finska temprament bryter ut kommer senare..) 








Jag trodde jag var smart och lät Thommy gå över först här..


De va inte så smart visade de sej. Thommy klev över utan problem! Men när jag skulle över hade han trampat sönder isen som var under leran, så de börja rinna vatten och jag sögs fast i världens vaccum-lera!

Vi stod länge medan Thommy fick dra upp mej och mina skor fastna där nere i geggan!!!





 

 

 


Mina skor!!







 

 


Så här såg leden ut bitvis!



Asså vet ni hur svårt de är att ta sej fram??!! Ni ser kanske att ledmarkeringen sitter på sneda trädet typ i mitten. Ibland fick man lägga sej på mage och åla och med en stor väska på ryggen är de inte lätt. En sväng vände Zigge om och kommer och lägger sej brevid mej och trodde jag la mej för att sova under ett träd!

 

 


Tappat hoppet lite i allt ris och alla träd som rasat!


De måste ju fasen stänga leden när de ser ut såhär! Alla spångar var ruttna och låg i högar om de ens fanns några alls.. Och 20miljoner träd har vällt. Och skriva 9km när de är nästan 20. Några nötter som mätt fågelvägen på en karta!!!







Men HÄR har de minsann kostat på ny bro jäkel??




slår var om att de är bara för de är skapligt nära en bilväg!








Framme vid Brattfors, nu väntar vi bara på skjutsen hem!


 

 

 

2011-04-25 @ 17:40:19 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Sofia

haha som sagt, är ni säker på att ni följde rätt ledpinnar haha

Annars har ni ju ett projekt, fixa till den! :)

2011-04-25 @ 21:05:52
URL: http://svasa.blogg.se/
Postat av: ulrica ö

tror man kan söka eu-pengar för såna projekt! dvs me andra ord, kolla "leader-nånting" här heter det leader-dalarna. vet det finns i värmland med. kolla me länsstyrelsen oxo. då kan ni få betalt för o va ute me hundarna o fixa leder ;)

2011-04-26 @ 00:18:00
URL: http://malamute.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0