Halm allergi?

Håller på förfullt att försöka komma på vad de är som gör att Kaiza får röd och kliande hud!
Hon har haft problemet i många år. När vi tog över henne för 2 år sedan så åkte vi till vet och fick prova en kortison kur som tog bort rodnaden och klådan. (Vilket inte kanske var så konstigt, då kortison tar bort typ allt!)
Men även är doping så vi har inte tävlat något med henne.

Var hos vet förra veckan och gjorde ett sköldkörtelprov som visade att hon inte har fel på den iaf.
Värderna såg bra ut. Hon har väldigt dålig päls bland annat därför vi kolla de..

Men den dåliga pälsen beror ju antagligen på att huden är irriterad och kliar.

Fick efter provsvaret en ny tid på onsdag (imorgon)
Vill ju helst inte att de bara ska fortsätta att skriva ut kortison till henne, eftersom de inte är speciellt bra att gå på heller.

Tog in henne i huset igår kväll, då hon var skapligt röd på magen.

Har läst endel om allergier och de verkar som den vanligaste hundar reagerar på är kvalster.

Men efter att kollat igenom henne imorse och konstaterat att hon inte alls är lika röd som på kvällen när vi tog in henne måste de ju va något ute hon reagerar på..?
Jag menar de finns ju mer kvalster här inne i mina mattor och i soffan som hon legat på än va de gör ute!!

Om de alltså är något hon reagerar på ute i hundgården borde de ju va halmen, vad annars?

Halm har hon väll garanterat haft på de ställen hon bott på tidigare också..?
Så idag har jag roat mej med att halm-sanerat hennes hundgård. De va såådär kul.

Först köra ut all halm, sen dammsuga alla småflisor och damm som låg kvar. De blev stopp i slangen X antal gånger!! Hade behövt en Grovis.
Eller en dammsugare som någon smartare människa gjort konstruktionen till.

Vem fasen är så dum att den gör en krök på slangen så går den inte att plocka isär där???!!
Det är ju självklart i kröken de blir stopp och hur får man bort de???
Nina förklarade för mej på FB att de såklart är en karl som hittat på de. Och de kan jag mycket väl tänka mej!!

Kaiza blir inne ett dygn till, ska se om hon ser ut att bli ännu bättre av de. Sen vet imorn.. Va vi nu ska göra där.. Om hon nu blivit bra av att ligga inne i 2 nätter, då kommer jag ju med en frisk hund.

Om de inte är halmen skulle de kunna va att hon inte tål fukt. Men hur får man bukt på de?!
Pappa sa: Häng en torrboll runt halsen på henne...?!

 

2010-11-16 @ 14:36:04 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Ida!

Jag har haft samma problem med min hane, röd irriterande kliande hud, lite här och där. Vet inte vad det berodde på men jag provade en kur med Viacutan (olja som innehåller essentiella fettsyror) enligt vår vet, och det fick bort allt, så nu får han det nästan varje dag i maten. Brist på essentiella fettsyror kan orsaka torr hud bl a. Och vissa hundar kräver mer än vad de får utav maten. Hoppas det bara är det för kortison är ju aldrig ett bra hjälpmedel i längden.

Ett litet tips!

:)

2010-11-16 @ 17:26:41
Postat av: Sandra

Oj, namnet bara försvann så jag skickar igen för jag ville ju inte vara anonym.

Ha det gött!

2010-11-16 @ 17:27:51
URL: http://www.tornarsuk.se
Postat av: Darksess

Hoppas att ni kommer på vad om är felet!

2010-11-16 @ 18:56:54
URL: http://www.darksess.com
Postat av: Ulrica Ö

hon får väl bli inneboende hund om halmen och fukten är orsak? :) hon lär nog arbeta lika bra för det! :)

2010-11-16 @ 22:33:07
URL: http://malamute.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0