Skaklar

-22 grader här idag, friskt men inte iskallt. Så länge det håller sej över -30 så är det fortafarande okej tycker jag. Friskt om inte annat!

Idag blir det lite hundträning. Om 1 vecka drar vi uppåt, till Nornäs. Jag jobbar till 13:15 på lördag sen drar vi upp direkt. Jobbar rätt mycket den här veckan så mestadels av veckans träning kommer bli mörker körning kvällstid efter jobbet.

Ska idag och under veckan börja köra in 3 av hundarna med skakel. Får se hur det går. Vet att många hundar kan tycka att de är riktigt otrevligt att köra med detta innan de lärt sej.




Bild på hund som är kopplad till skakel.
(Bilden är lånad ifrån: http://www.sundpro.se/produkter.php)



Divine provade vi med första gången förra vintern och hon kunde inte svänga (trodde hon) utan bara gå rakt.

Thommy körde då nordiskt och hade lastat i en cementsäck i pulkan på (25kg) Pulkan va ett stort och tungt hemmabygge i trä. Vi gav oss ut helt ospårat. Jag körde släde först i ca 40cm lös snö och efter kom husse och Divine. Pulkan grävde ner sej och vart fruktansvärt tung! När de kom ut på en plogad väg och skulle svänga 90 grader höger och köra in efter kanten av vägen sprang hon bara rakt ner i diket och fastnade. Inte kan man svänga med de här på sa Divine :-)

Hon tittade på oss som om vi inte var riktigt kloka!!

Hon bara plöjde på rakt fram vart vi än kom. Jag kom tillbaka till stugan långt före och boxade mina hundar. Stod på tomten och väntade in dom. De kom på vägen och skulle bara göra en 90graders sväng höger in på gården.
Thommy knäppte lös sej ifrån pulkan och trodde divine skulle springa in på gården till mej. Men hon fortsatte bara rakt förbi mej och stugan (eftersom hon inte kan svänga!!)  men med huvudet bakåt vänt! Hon ville in och visste att hon skulle in, men kunde ju inte (trodde hon).

Mamma (jag) fick snällt gå efter och hjälpa henne att svänga rätt så hon kunde springa in på gården. Hon såg såå ledsen ut när hon bara sprang förbi mej, med längtande ögon som blickade bak mot stugan. Toka!!

Nu är det dax att pröva med Zigge, Sila och Nikki. Ska bli intressant att se hur de tycker att det går. Måste hinna vänja dom inom 3-veckors tid :-) Så vi lär ju hinna göra ett par försök iaf. Hoppas jag!!



1 exempel på nordiskstil.

 

Pappa åker skidor bakom Silver som drar den nordiska släden (med lillebror i). Här kör han inte med skaklar utan man kan istället köra med 2 stänger, som går efter sidorna på hunden med en på varje sida som är fästa i släden.

 

När man kör nordiskt måste man ha skaklar eller stänger fästa i hunden mellan den och släden/pulkan för att inte pulkan ska kunna köra in i röva på hunden i blandannat nedförsbackar osv.
Jag har fått för mej att stängerna stör hunden minst jämfört med skaklar. Men de är säkert olika från hund till hund.

2010-01-31 @ 08:46:35 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Linda S

Japp, vår nya nordiska släde är en rödis. Vi kör också med de där smidigare skaklarna, håller med om att de verkar störa hundarna mindre. Lycka till med skakelträningen!!

2010-01-31 @ 18:54:33
URL: http://polarcollie.bloggagratis.se/
Postat av: Ulrica Ö

hahaha - stackars Divine! man kan ju inte BÖRJA med det svåra ;)

Skulel behöva få tag på en sån "gul" pinne jag med, så ja kan prova Famous, det blir lite svårt med 2spanns-skcakel och EN hund, hon tycker INTE det är skoj... Blir de köra på malamutevekcan oxo? blir ni uppe nu från lördag ända till sham-helgen eller ner emellan? hörs!

2010-01-31 @ 20:30:08
URL: http://malamuter.blogspot.com
Postat av: Robin

Ser SÅ härligt ut...

Ledsen för vi inte kunde vara med igår :-(

Får planera in nåt snart, jag VILL !!!

hoppas släden kommer den här veckan iaf så jag kan köra lite själv



Båt till salu, intresserad ?? haha

Chipsen tog slut rätt fort i fredags ?? asg

2010-02-01 @ 08:07:01
URL: http://kiiieron.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0