LYCKA!

Idag är jag riktigt glad och lycklig känner jag!

Nu finns det ju såklart olika sortes lycka. Min absoluta lycka i livet känner jag när jag står bak på släden och ser hundarnarna som jobbar på strålande framför och man kan se ut över vackra skogar, dalar, fjäll, berg, sjöar, älvar, myrar ja och så mycket mer fantastiska vyer man får uppleva när man kör hund.

Men idag känner jag en helt annan lycka. Vi kan kalla det för en "Praktisk-Lycka".


Vi har vatten!!! Wiiiihoo!




Vi har sedan, hur länge kan de va nu, 3-4 veckor inte haft någonting som fungerat här hemma i vatten väg.
Alla kranar har frusit igen, toaletterna, duscharna, tvättmaskin ..ja ALLTING har varit fruset!

Jag vet inte om folk verkligen tänker på att uppskatta vattnet såpass mycket som man faktiskt borde.

Vi har ju bott i villavagn i 1 ½ år och hade nätt och jämt värme under vinter halvåret.
Och Vatten? Nej gud nej, det var inte att tänka på!
Vatten hade vi enbart i en dunk på bänken, som vi fick passa på att fylla vart vi än var och hälsade på, hos föräldrar/svärföräldrar/vänner/jobbet.

Visst var det jobbigt till och från att bo i villavagn, men vi kunde ju istället drömma oss framåt i tiden och tänka va bra allting skulle bli när huset blev färdigt.

Nu är huset mer eller mindre färdigt, men va fick vi för det?
Allting frös och de blev till att leva ett primitivt liv igen.

Visst jag kunde ju gå tillbaka till mina lösningar jag hade i villavagnen när vi bodde utan vatten, men de kändes ju inte såå roligt. När man bor i mer än ett år utan vatten, lär man sej sina knep hur man kan lösa saker och ting på ett så smidigt sätt som möjligt!


Nu tillbaks till huset iallafall..


Vi har en liten gummislang inne i vårat lilla lilla pannrum som fungerar att få ur kallvatten ur om man väl lyckas tränga sej in bakom värmepumpen.
Och när man väl kommit in med hinken bakom pumpen så vrir man på huvudkranen och SPLASH hoppar iskallt vatten igång i bått (värre än en högtryckstvätt) och vattnet studdsar mot botten av hinken och börjar spruta åt alla håll, inte minst på en själv. Man får en liten chock av de kalla vattnet och såfort hinken äntligen är full vrider man av.


Här återstår bara problem nummer 2. Att ta sej ut ur pannrummet och försöka hålla vattnet kvar I hinken. Såklart skvimpas de när man försöker tränga sej ut och väl ute ur pannrummet står man med en hink i handen och halvblöta kläder och genomblöta strumpor!

Allt detta bekymmer bara för att kunna spola i toaletten EN GÅNG!
Sen ska man in igen och fylla en ny hink till något annat..

Så våra närmaste veckor har vi fyllt hinkar, kannor, tillbringare, ja allt vi hittat, och placerat ut i kök & badrum.

Duscha har inte varit att tänka på, visst koka vatten på spisen och fyllt upp handfatet i badrummet kan man göra så man jämt kan tvätta av sej. Men man känner sej ju inte jätte fräsch precis.

Jag har inga som helst problem att leva primitivt om man bara är beredd på det. Jag kan åka på långtur med hundarna och ligga ute i skogen i flera dagar utan problem. Grejen då är att man är beredd på det innan. Man vet att man inte kan duscha på flera dagar ute i skogen, och toalett vad är det?? Behövs dricksvatten tar man det man hittar.
Sånt är inga problem alls.

Men när man sitter hemma i sitt hus och ska iväg till jobb och liknande då bara räknar man med att allting ska fungera och finnas. Jag går ju och kikar på ett massagebadkar, en dusch, tvättmaskin, toalett och vattenkranar, men inget fungerar. Sånt gör en less!!!

Jag vet inte hur många ggr under de här veckorna som man glömt bort sej. Man är på toan, vänder sej och och tar tag i handtaget på hinken (att spola med) samtidigt som man trycker ner spolknappen som vanligt (med den lilla skillnaden att det inte händer någonting, det kommer inget vatten). Och man känner sej så fruktansvärt korkad som inte fattar bättre. Va ska jag dit och trycka för?? ..jag håller ju redan i hinken jag ska spola med för att jag vet att de inte fungerar!

Man blir sur på sej själv och svär högt: Fan, jag vet ju att det inte funkar varför trycker jag?????!!!!
Sen går man smart som man är vidare mot handfatet, sätter på kranen (tror man men även här kommer inget vatten). Som man såklart också vet om egentligen!!

Men man lyckas göra de hela tiden i gammal vana. Där står man nu och svär ännu högre och tänker: Jag måste vara helt dum i huvudet som gör samma fel varje dag! Jag vet ju att inget fungerar, ändå är man där och trycker och rycker i kranar och blir lika förvånad(?) varje gång!!!




När man för sisådär för tionde gången på en dag försöker starta en kran eller spola i toaletten (för att man av någon sjuk anledning verkar ha drabbats av en tillfällig minnesförlust, eller vad vet jag?) vet man inte längre om man ska skratta eller gråta.
Man stannar lixom upp, står man tyst för sej själv och grubblar och funderar...
Är jag verkligen helknäpp....???!!!!

Sen kikar man sej omkring så inte Thommy ska ha sett va puckat försök man just gjort när man försökt sätta på en kran eller liknande i all glömska om att de faktiskt inte fungerar.


Det är inte heller någon jätte upplevelse att laga mat. Eller iaf inte efter matlagningen, då all disk återstår. Man ska återigen in i de där förb*nnade pannrummet och fylla upp de byttor vi har med 4 gradigt vatten. Sen bära ut allt i köket. Hälla över i kastruller och koka upp. Fylla upp diskhon med någorlunda ljummet vatten och börja diska.

Har man dessutom rätt skitig disk kan man behöva byta ut vattnet efter en stund. Tänk alltså vilken tid dessa moment tar, jämfört med att bara vrida på kranen och ut kommer 40 gradigt varmt vatten och vips så är allt rent.
Eller ännu enklare, trycka på en knapp på diskmaskinen så är det klart efter en timma och du kan under tiden ägna dej åt något helt annat!

Jaja, som tur var är vi vana att klara oss utan rinnande vatten och de har ju faktiskt fungerat, även om allting tar 100ggr längre tid! Och det med ganska stor chans orsakar en viss irritation på sinna håll!

----------------------------------------------------

Hur som helst igår, kom världens snällaste Pär hit och fixade en provisorisk lösning till oss. Han drog fram en slang med varm- och kall-vatten och kopplade in i badkaret. Och en slang kallvatten till toaletten. Så nu kan vi både duscha och gå på toaletten igen!!
Gud va härligt!! Ska jag diska, behöver jag bara ta en hink med in till badkaret och fylla med varmvatten och ta ut i köket. Gud va tid jag sparar!! 

Har börjat planera för att dra om ALLA vattenledningar i hela huset så detta inte händer nästa vinter igen, vill säga till alla där ute: DRA INTE VATTENLEDNINGAR I GOLVEN! ..även om det är snyggare med osynliga ledningar så är det ett helvete när de fryser. Man kan inte göra något!! Dra rören synligt inne, allting blir SÅÅÅ mycket enklare!

Nu vill jag bygga ett nytt hus så man kan rätta till alla misstag man gjort!!

2010-01-13 @ 11:16:20 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Linda S

Bekvämligheter som vatten och el tar man lätt för givet när man vant sig. Vi har varit utan sophämtning en vecka extra, det ställde till det för oss. Skönt att ni har vatten igen och att vi blev av med sopberget. ;o)

2010-01-13 @ 21:12:53
URL: http://polarcollie.bloggagratis.se/
Postat av: Ulrica Ö

ja, här är det ju oxo så att vattnet fryser till och från, har en elslinga på vattenslangen som går i backen ner till sjön. jag har ju inte "riktigt" vatten, men sjön har underjordiska källor, så för mig är det inget problem så sett. Men vet PRECIS vad du menar med fruset vatten när man ska dushca eller gå på toa.

Värmen här är ju ett annat problem, tar tid att elda till de blir varmt, och luftvärmepumpen går bara till runt -15-17 beroende på luftfuktighet. Idag o igår va de tio grader i köket när jag klev upp, och köket är varmaste platsen i huset.... Nu börjar ja bli rätt trött på kylan, det räcker gott med -10!!!! :)

Det värsta va väl i våras, då vårisen tryckte ner munstycket på min vattenslang i sanden i botten av sjön. Allt la av, hela systemet fullt med grus o de var "bara" att vänta på att isen behagade smälta...

2010-01-15 @ 13:05:24
URL: http://malamute.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0