Fix med utrustning

Igår satte vi igång och skulle ordna med stänger inför vintern. Vi behöver 2st för 4 hundar och 1st för 6 hundar.
Den för 4 hundar går ju även att ha när man kör 3-spann och de kommer vi ju köra ett varsitt vid vissa tillfällen så då behöver vi ju 2st sånna stångar.

Eftersom hundarna är väldigt unga och så väljer vi att köra med stång till en början om vi kör mer än 2 hundar. Det blir mycket enklare när man kör in de nya stjärnorna att hålla sin plats i spannet. Visst endel tycker att de begränsar hundarna men nu till en början kommer vi köra med stång. Eftersom alla tikar inte är 100% säkra på varandra så blir det även mycket bättre så. 

Vi satte igång före kl 19 igår kväll. Vi hade lite olika teorier om hur vi skulle göra. I vintras fick pappa och Peter göra en panik variant åt mej kvällen före jag skulle tävla. Det blev iprincip att de tog min vanliga 4-spanns lina och bundtbanda och tejpa fast stamlinnan i stången. Inge vidare snyggt men de fyllde ju sin funktion.

Vi började nu och klädde in stången med stamlinan och tänkte göra infästningarna för drag och nacklinor ut ifrån den. Men de va alldeles för tajt för att fästa. Thommy ville använda bundtband och tejp. Men jag sa TVÄR nej! Jag litar inte på att bundtband håller för väder och vind. Visst i början duger de. Men om ett bundtband sen släpper ska jag stå där då och säga jaha, de va ju synd!

Vi provade olika varianter utan framsteg och blev lite oense och de slutade med att Thommy gav upp och sa greja du så gör jag något annat.
Han satt och tittade på surt och flinade och sa du kommer aldrig få ordning på de.
Jag fick tillslut äntligen en idé om hur jag kunde göra, och snyggt blev de :-)

Längst bak blit det en stor krok så de blir lätt att knäppa av och på den på släden/cykeln. Man vill inte att de ska vara massa krångel utan lätt ska de gå.
Nu när jag väl kommit på konstruktionen är det bara att göra 2 till.

Jag har beställt massor med pistolhakar i mässing till alla linor o stänger som jag hoppas kommer till veckan. Mässing är av min erfarenhet bäst. De fryser inte ihop. Vet hur man stått och värmt och krånglat med vanliga blanka för de frusit ihop. Sen fattast bara 3st bollar till stångarna att sätta på längst fram. (För att stången inte ska kunna skära in i huvud/öron eller vad vet jag).

Efteråt tyckte även Thommy att de blev bra, men kille som han är var han ju tvungen att säga: "Men det har gått mycket fortare på mitt sätt..."
Visst de hade de gjort, men min konstruktion håller i längden! Jag föredrar nog kvalitet före kvantitet, iaf i det här sammanhanget... Nu när jag väl vet hur jag gjorde den första så går de betydligt fortare att göra de andra 2 sen. Tänk att de ska kännas så jobbigt för en kille att en tjej kan göra något bättre.


Nu ska jag slänga i mej lunch och dra till jobbet. Längtar såå tills v.30 för då blir det inte lika mycket på jobbet. Jag jobbar 6 dagar av 7 nu när de e semestertider och de e lite jobbigt. Man hinner inte mycket här hemma. När jag är hemma vid 18:30 blir det bara att äta, mata hundar och sova. Sen upp till jobbet igen. Börjar kännas lite nu..

Men om 1 ½ vecka går jag ner i tid så då blir det mer tid över för allt annat.







2009-07-09 @ 12:58:16 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Lisen

Äntligen en uppdatering :-) Vad duktig du är! Mmm..vi tjejer blir alltid så underskattade av killarna, så vi måste visa dem att vi kan mer än de :-)



Vad jobbar du med om jag får fråga? :-)

2009-07-09 @ 18:37:16
Postat av: Malamutemamma

Jag jobbar på systembolaget i Storfors. En liten överdiskbutik.

2009-07-09 @ 19:04:01
URL: http://malamutemamma.blogg.se/
Postat av: Linda S

Nice när man kommer på hur man ska lösa ett problem! Hur gjorde du? nyfiken

2009-07-09 @ 20:29:04
URL: http://vovve.info/polarcollie/
Postat av: Lisen

Kul att du svarar! Vad skoj ;-) Då har du lite koll på sortimentet förstår ja :-)

2009-07-09 @ 22:11:06
Postat av: Brittis

Också nyfiken på hur du fick till det!

Usch, trist med så mycket jobb. Inte så man vill ha det så tur att du ser ett slut på det. Tyvärr nödvändigt med jobb för försörjningen skull...

2009-07-10 @ 13:08:48
URL: http://www.snow-face.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0