Uppfostring

Iluk är nu 5 månader och har bott ihop med Sila sen han flyttade hit. De har jätteskoj ihop och busar iaf halva dagarna. Sila har behandlat honom som sin egen bebis. Sila har alltid varit världens mjukaste och jag har aldrig ens behövt höja rösten åt henne. Hon leker med honom och de delar hundkoja och hon är jättesnäll. Till min stora förvåning har hon trotsallt växt sen iluk kom hit. Jag var rädd att hon inte skulle säga till honom något utan låta honom göra som han vill.
Hon är och petar och duttar på honom och visar hur man får göra och inte göra.

De senaste 4 veckorna har hon även börjat "läxa upp" honom med hårdare tag. Men hon sköter det galant så jag låter henne få bestämma där inne. Det kan bli ett jäkla liv där inne och för någon "ovan" ser det ju, och låter hemskt, ut! Någon som inte är van skulle ju tro att iluk håller på att bli dödad.

Det blir ett jäkla liv när en diskusion uppstår. Sila står över iluk som ligger på rygg hon morrar och markerar och iluk skriker som om han skulle dö. Sila sköter de så snyggt att hon bara markerar så de blir inte en repa på iluk och det hela slutar med att hon lägger sej på honom och han lugnar sej sen släpper hon iväg honom. Det händer allt oftare men iluk ger sej alltid, han är ju trotsallt bara en liten skit ännu :-)

Vi planerar ju hundgårdsbygge nu och jag känner att det är dax att dela på dom snart. Vill göra det innan han blir för tonårskaxig och de blir massa dumheter av allt. Medans hundarna är valpar tycker jag bara att de är bra att de går ihop med de vuxna och får lära sej ett och annat. Men när de börjar bli runt halvåret så vill ja dela på dom när jag inte är med så de inte blir massa konstigheter så valpen börjar "svara" mot den stora hunden så den blir osäker på vart den har den yngre.

Blir de vana att bråka kan de vara svårt att bli av med. Så det är bättre att undvika sånna situationer. Bättre att ha dom ihop när jag är med när de är vuxna, då de vet att de inte får göra upp om saker för då bestämmer ju alltid jag.

Oj nu är klockan mycket! Det är en speciell dag idag, skriver om det imorgon ;-p
2009-04-22 @ 08:29:01 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Linda S

Vi har samma läge här, Zolo har börjat säga ifrån. Inte så kraftfullt som Sila än men föru har Dimma fått göra som hon vill. Spännande med speciell dag, hoppas att den blir bra!!

2009-04-22 @ 12:12:14
URL: http://web.telia.com/~u06101141/
Postat av: Britt med Akke & Sinik

Ha ha, ja när ovana hör malamuters skrik tror de att man håller på och flår hunden. Vi har nog satt skräck i området hemma hos oss ett par ggr...

2009-04-24 @ 12:19:18
URL: http://snow-face.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0