Fjälltur Storlien

För några veckor sedan hörde Nisse av sig och frågade om vi ville med på en fjälltur.

Nisse äger hanen Kuling, som vi parade Karma med i somras, som nu är pappa till vår första Siberian huskykull.

Vi känner även Nisse sedan tidigare då vi köpte en av våra första samojeder från Nisse & Annicas kennel för över 20år sedan.

Jag tackade genast Ja. Men thommy tyckte det blev för länge att lämna bort barnen, om vi nu hade fått barnvakt.
Så istället frågade jag pappa om han ville hänga med.
Det är en långbilresa, så det kunde vara skönt med sällskap och någon att turas om att köra bilen med.

Först ca 50mil upp till Nisse & Annica och sedan ytterligare ca 2h bilresa upp till Storlien där vi skulle starta.

Så torsdag morgon rullade pappa in på gården här hemma.
Jag hade kvällen innan packat släpet med alla mina och hundarnas grejer.
Slädarna stod fastspända på taket och hundarna var boxade.

Pussade thommy och barnen hej då och så började resan uppåt.

Först blev det ett stopp i Vansbro för att köpa lite dricka och pilsner.


Nästa stopp blev Mora. För lite komplettering av mat/utrustning samt lunch.


Regnet öste ner när vi bilade uppåt. Här är en bild från Sveg, det kändes komiskt att köra med slädar på taket och att hoppas på att dagen därpå kunna köra med dom.. För snö kunde man ju enbart fantisera om här.


Vid 17-18 tiden rullade vi in på Nordvikens kennel. Hundarna fick komma ut på stake-out och vi blev bjudna på en god middag.

Det pratades gamla minnen från "samojedtiden".
Vi gick igenom lite utrustning.

Vi märkte även att regnet under resan gjort om båda slädarna till swimmingpool, så vi plockade ner dom och fick ställa dom på tork i vardagsrummet.

Slädtorkning.


Äkta strumpeband!
Torkade även lite hundsockar under natten som låg och flöt i släden när vi kom fram.

Vi kom i säng relativt tidigt och ställde klockan på väckning vid halv sex.

På morgonen gick jag ut och fodrade hundar, plockade ihop våra grejer, monterade upp slädarna på släpet igen (som nu var torra) och sedan blev de grötfrukost innan vi boxade hundar, vinkade av Annica och började tuffa vidare mot Storlien.

Väl framme i Storlien åkte vi runt lite först för att se ut en bra startplats. 

Sedan var det bara att börja lasta av slädar, fylla dem med all packning och börja sela hundar.




Inte jättegott om plats i starten, ett rasat träd, samt få platser att fästa startlinjen i. Så tanken var först att jag skulle starta direkt från släpet.

Men efter lite övervägande hittade jag tillslut ett godkänt startträd.
Så jag slapp stå och gegga ner oss i starten.
Kunde bli rätt kladdigt när hundarna är inkopplade och står och bara vill iväg..

Jag skulle köra den rosa släden, danlern. Min röda oinakka (bättre lämpad för fjälltur) lånade jag ut till pappa. 
Pappa fick låna 6 hundar av Nisse.
Jag körde mina 5 samt lånade in en hane av Nisses.


Nisse förbereder för start.


Tar ut och selar hundar.


Pappa och Nisse kopplar in hundar i sina spann.


Jag har kopplat in mina 6 och väntar på att de andra ska bli klara så vi kan ge oss iväg.


Nisse som vet vägen drar iväg först med sitt 8spann.
Pappa efter.
När de försvunnit över kullen, släpper jag startlinjen och svischar iväg uppför.

Men vi kommer inte så långt.
Strax ovanför första små backarna är det dåligt med snö fläckvis.

Och mitt på en kalfläck krängs ena belaget av på Nisse släde (som är typ maxlastad), när de ska svänga.

Så där står Nisse och ska laga släde. Jag och pappa stannar våra spann strax bakom och det är dåligt/iprincip inget ankarfäste och fast man står Max på bromsen går släden framåt.
Hundarna är minst sagt TOKIGA, eftersom de bara fått springa typ 100m.

Nisse kämpar med att få ihop släden och tre galna spann hundar skriker, hoppar och trasslar ihop sej.
Är de någon gång de ska krångla, så vill man inte de ska bli i starten när hundarna är tokladdade!!

Snö, min ungtik, tuggar linor hysteriskt som aldrig förr.. Jag får lite ankarfäste tillslut och kan börja byta linor i mitt spann och försöka hålla henne under någon sånndär kontroll.

Efter vad som kändes som en evighet, får Nisse ihop släden och turen fortsätter.
Jag lika förvånad som alltid, att inga hundar lycktas ryka ihop.
Det är skönt att köra husky!

Vi kommer iväg och jag är helt genomblöt av svett, efter ha stått krampaktigt på bromsen länge, samt försökt få fast släden, trassla isär hundar och bytt linor mm i fullständig kaos.

Turen fortsätter. (Inga bilder från kaoset)


Hej då Storlien.


Hej fjället!

Fjället visade sej från sin bästa sida. Sol och vindstilla.
 
 

När vi kört en bra stund och kört längs med hela norra Rensjön stannade vi för lite drickapaus.
 
 


Snö gillar inte att stå still!
Kutter (inlånad) gillar inte att hon härjar.

Efter drickapausen körde vi en stund till.
Vek av från leden och körde ner i en dal, till en mer skyddad plats, för att slå läger.

 
 
Mer dricka innan vi slog upp tälten.

Några av nisses hundar på stakeout i lägret.

Nisses tält på plats.


Dag 2 körde vi med tomma slädar.
Vi lämnade nästan allt i lägret och körde bara med lite extra hundutrustning och dricka i slädarna.
 
 
 
Jag och mitt spann.

Nisse och pappas spann.

Mitt spann.

Jag och mina fina.

Alla 3 spannen.

20 sibbar. 

 
Här har vi kommit tillbaks till lägret igen efter körningen dag 2.
Jag myser med Snö i knät.

Korvgrillning andra kvällen.

Jag värmer vatten till hundarna.

Mina hundar bjuder på ett kvälls-yl.

Jag torkar fötterna i sola.


Här bodde jag, mitt tält, startplats och hundarna bakom på stake-out.

Efter frukost dag 3 plockade vi ihop tält och allt och fyllde slädarna igen.
Sedan började körningen tillbaks till bilarna i Storlien.

 
 
 
 

Det var en underbar tur.
Hundarna gick kanon!
Och de ända jag missade att packa var solskyddsfaktor.

Vi åt massa mat, drack pilsner och mådde gott!!


Längtar redan till nästa tur till fjälls!!
Tack Nisse för inbjudan, utlån av hundar osv..
2015-05-07 @ 09:02:12 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Brittis

Det ser så härligt ut! Jag höll andan när jag läste om trasslet efter starten men kom ju på att du har sibbar numera så kunde andas ut...tokladdade hundar som inte får springa, oj oj oj! Men gick ju bra :-). Jättefina bilder, roligt att läsa.

2015-05-19 @ 09:12:01
Postat av: Anonym

SLUTAT BLOGGA??? 😒

2015-07-23 @ 21:27:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0