Splitsa draglinor.

Fick en fråga om hur jag splitsar draglinor.
Eftersom de blev ganska många bilder som beskrivning så lägger jag dem i ett inlägg här.

Vi har klurat ett tag vad vi vill ha för modell på linor osv och har kommit fram till vad vi ska köra på nu.
Så får vi ändra med tiden om något inte känns hundra.
Det finns så många modeller på allt.

(Med malamuterna körde vi med stång, så vi hade inte de "problemet" iaf).

Vi vill att draglinorna ska fungera som stakeout på tävling.
För att slippa ha med för mycket grejer.

Allting går även att bygga om lätt från 1-10 hundar.
Alla delar är utbytbara (då allt liksom träs/öglas i vartannat).
Så man lätt kan byta ut delar/sektioner som blir slitna.

Stamlina och necklines är i wire (för de inte ska kunna tugga sönder). 
De delarna beställer vi och sätter ihop för hur många hundar vi kör för dagen.
Rumplinorna gör jag själv i polylina.

Vi kör eskimåkrok som alltid sitter fast bak i selarna. Så rumplinorna behöver bara ha en ögla i båda ändarna.
Ena att trä i stamlina, andra att fästa Eskimåkrokarna i.
Så man kan ha extra klara rumplinor med i släden att byta om någon tuggat eller när de blir slitet.


Såhär gör jag mina öglor:
(Det finns såklart massa varianter på det)

Eldar lite i ändan för den inte ska fnösa upp sej. Trär potatisskalaren rakt igenom linan.


Trär igenom linan rakt genom.


Drar i ändan så jag får den storlek på ögla jag vill ha (detta går att justera en stund till).
Trär potatisskalaren genom linan igen.


Drar änden igenom linan.


Drar åt. (Öglan går ännu att ändra storlek på).


Trär in potatisskalaren längs med inuti linan.



Matar in änden.

Drar åt. Nu är sista chansen att justera storleken på öglan.


Trär potatisskalaren mitt igenom båda linorna.


Trär i linan (den går alltså genom sig själv och själva "huvudlinan").


Drar åt. Då ser de ut såhär.


In med potatisskalaren så den går i mitten längs med i huvudlinan.


In med ändan.


Bara o mata på


Klart.

Finns garanterat enklare och andra varianter. 
Men såhär gör jag.


2015-02-21 @ 17:48:46 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0