Vårprojekt

Vi skaffade ju våra första höns förra våren.
Det visade sig tyvärr vara en ras som inte passade oss.
Så vi sålde den hönsgruppen i höstas.

Vi la hönserier på is över vintern för att starta upp det nu i vår.

Vi har nu siktat in oss på en annan variant som troligtvis kommer passa oSs bättre.

Så i slutet på mars ska vi hämta 10st (värpklara) unghöns.

Lohmann lsl Classic som är en värphybrid.

De lägger i snitt 1 ägg om dagen per höna. Så förhoppningsvis har vi handlat färdigt ägg i affären.

Men nu när vi ska dra igång igen blev jag lite sugen på några sidospår också.
Mest för de är lite kul!

Har beställt några "special-ägg" som kom på posten igår.
Ikväll har de fått vila ett dygn och ska då in i vår äggkläckningsmaskin.

De kan (i värsta fall) skakat sönder (invändigt) i postgången så inga garantier har jag ju att de kommer fungera.
Men prova måste jag ju.

Jag har just dammat av maskin och slagit igång den för att se att temperaturer o allt stämmer inför kvällen.

Sen är det bara o vänta nån vecka och se om de händer något inuti nått ägg.
Om det blir något i detta kläck ska bara hönorna behållas och få växa upp och bli värphöns. 

Spännande spännande!



Ser ni hjärtat som pryder ena äggskalet?! Det måste väll betyda liv..
2014-03-07 @ 12:51:35 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0