Hundprat

De händer endel på hundfronten just nu.
Vi kommer att gå över på siberian husky.
Just för att vi vill köra många hundar och med malamuter är de svårt.

Från allra första början ville vi ha några hundar att klövja och köra med.
Då passade malamuter oss perfekt.

Men nu har både jag o thommy fastnat för o köra större spann.
Planen är mellan 6-10 hundar i medel och långdistans.
Även tävla.
Då passar siberian husky oss bättre på många plan.

Först hade vi tänkt fasa in på husky o kört blandspann.
Men då vi har några förmågor som är otroligt duktiga och har så många år framför sej känns det som slöseri på såpass bra malamuter att de bara ska hobbyköras lite ibland här. Förmodligen skulle det dessutom bli allt mindre körning med åren då vi vill börja sattsa på husky.

Jag la bara ut en blänkare på FB för att till en början se bland folk ja känner om nått intresse skulle finnas att ta över några från oss.

Nu verkar de nästan va klart med en tjej som ska ta över 2. Hon vill utöka med malamuter och när de finns någon som vill sattsa tävla/meritera så känns det ju jättekul att hundarna då får flytta dit.

Även om de känns supersvårt o släppa dom så måste jag ju tänka på båda parter. 
Malamuterna får det bättre hos någon som vill sattsa på dom.

Kanske har vi ytterligare ett hem som kan va intresserad av en tik..
Men har inte hunnit prata så mycket med dem än.
Så vi får se.

Skulle det vara så har vi bara 3 malamuter kvar.
Kommer inte släppa alla. Utan tänker mej att ha kvar 2st som klövje/cykel/tur/myshundar.

Skulle jag vänta ut alla hundarna och inte välja att omplacera, så kan det ju dröja upp till 10år innan ja kan börja om och det är ju nu, helst igår jag vill komma igång!!

Jag hade aldrig skickat dom vart som helst.
Men nu när de är sånna vi redan känner till som kör malamuter som hört av sej så känns de bra, helt klart!

Framtiden

2014-06-05 @ 08:32:20 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Lisen

Man förstår hur du tänker fast ändå inte? Man skapar oftast ett band mellan sig och sitt djur. Jag hade aldrig kommit på tanken ens att sälja min häst som jag haft i 11 år, hon betyder allt, som min bebis. Jag undrar hur ni kan släppa iväg dem? Gör det inte ont i hjärtat? Eller hur tänker ni kring det? Hur tror ni hundarna tar det? Även om de inte har nåt att säga till om då det är vi som bestämmer så tänker man ändå på dem. Ni är väl deras allt här i livet. Jag vill inte klanka, alla gör som de vill, blev nyfiken bara.

Svar: Jag vill köra och antagligen tävla i medel och långdistans. Man vet aldrig va som händer i livet så jag vill inte vänta i kanske 10år innan våra malamuter gått ur tiden. Jag vill börja satsa inför det redan nu. Det ligger ändå många år framåt i tiden innan det är möjligt från att man börjar köpa in hundar. Om jag skaffar huskies för att göra det kommer det betyda att våra malamuter kommer köras/satsas på mindre. Hundar som är vana och vill jobba är bättre om de kommer till hem som kan erbjuda det i större utsträckning än vi. Speciellt då några av våra malamuter är väldigt lovande draghundar! Finns bra hem som kommer köra/tävla/meritera dom så självklart vill jag ge hundarna det, istället för att de ska bli kvar här och bli allt mer sällskapshundar. Hundar är hundar de tänker inte som vi människor. Visst är de kanske konstigt ett par dagar. Men kommer de till rätt hem, som ger mat, kärlek och den stimulans och aktivering de behöver, så är de lyckliga hundar! Vi skulle aldrig skicka iväg dom om vi inte visste de va bra hem! Vi känner till personerna ifråga sedan innan och när de behöver förstärkning till sina spann och vill ta över våra hundar för det ändamålet så känns de otroligt bra att de finns hem som vill satsa mer på dom än vi. Hade inte toppenhem funnits hade jag självklart haft kvar dom. Och visst, de kommer bli tufft den dagen de ev flyttar, men ja vet att på sikt kommer de kännas bra!
Ida Vähäsalo

2014-06-05 @ 12:01:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0