Hundkörning

Vi har ingen säsong tidigare tränat hundarna såpass mycket som vi gjort denna höst och vinter(?).
Det är minst sagt riktigt tråkigt att det liksom inte blivit någon vinter ännu fast det redan är 5 januari.
Nu tror jag inte att den kommer att komma heller.
 
Det har enbart blivit barmarksträning, på grusvägar.
Det har inte ens varit i närheten av slädföre här denna säsong.
 
Hade det åtminstånde varit kallt, kunde vi vart lite nöjda.
Det blir en jäkla skillnad att köra hundarna bara det blir ett par minusgrader (fast helst mer än ett par).
 
Jag tror det är under ETT-TVÅ träningspass det vart 4-5 minus här och vilken skillnad det gör på hund hundarna går!!
Annars ligger det på ett par plus grader eller tom mer,
och vi har avstått många pass pga att det är för varmt.
Det blir inte roligt för någon att köra då.
 
Barmarkssäsongen är underbar till en början när man kommer igång efter en varm sommar.
Men nu börjar den kännas trist.
Det är alltid leriga blöta hundar som återvänder hem till torpet.
 
Ikväll började vi med en ny taktik.
Thommy tycker att förberedelserna är så fruktansvärt tråkiga..
 
Så numer går jag ut och selar alla hundarna.
Gör iordning linor och spänner för och går sedan in till barna,
så behöver bara Thommy gå ut och sätta sej och köra iväg.
Han får göra det roliga och jag får iaf greja med hundarna..
 
Efter såpass många mil hundarna gått denna säsong har de iprincip lärt sej att sela sig själva insåg jag ikväll.
Kändes bara som jag stod där och de klättra in i selarna själva utan minsta ståhej eller hopping.
 
Men det är så, övning ger färdighet!
Lovar att ta lite bilder nästa gång, idag fick jag inge med mobilen ut.
 
Vi går även i tankarna på att ta en valpkull till..
Vi själva vill ha 2st hundar till och nu när vi ser va förra kullen går för är vi minst sagt ännu mer sugna.
 
Men innan vi beslutar för det, har vi 3 ögonlysningar vi vill få gjorda.
Sen behöver vi ju hitta en lämplig hane oxå.
2014-01-05 @ 19:30:15 Hundarna Permalink


Kommentarer
Postat av: Brittis

Spännande det där med ny valpkull...jo, jag förstod att det är i planering bara. Du hittade en intressant - och bra - hane förra ggn så jag ser fram emot vad det kan bli för någon den här ggn. Lycka till!

2014-01-10 @ 15:36:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0