Doktorn..

Ringde efter lunch till sjukvårdsrådgivningen för att höra lite hur de tänker kring Vidars feber.
Berättade att han haft hög feber nu i tre dagar, men inga andra symptom.
Att alvedonen knappt tar ner den, men att han ändå äter och dricker okej.
 
Hon sa att efter 4 dagars hög feber vill de att man åker in när det gäller så små barn.
Eftersom det är lördag imorgon föreslog hon att jag skulle ringa vårdcentralen redan idag och försöka få en tid.
 
Så jag ringde Filipstad och fick en tid ..20 minuter senare, kl 14:10!!!
Så de va bara in och slaffsa ihop skötväskan ta Vidar under armen och springa till bilen.
 
Vi kom fram 14:13.
 
Vi träffade doktorn som lyste med ficklampa och kollade så han följde den med blicken.
Hon kikade i öronen som såg jättebra ut.
Sedan tog de ett halsprov och crp.
 
Alla värden var bra!
 
Det ända som var mindre bra var att jag och doktorn hade lite svårt att förstå varandra uppenbarligen.
Hon frågade mej när vi kom dit om hans feber och jag talade om att den legat mellan 39,5 - 40 grader hela tiden och att han just när vi åkte låg på 39,7.
 
Jag frågade om att fortsätta ge han alvedon och de skulle jag väll kanske inte göra...
Nähä..
 
Sedan är besöket slut och innan vi ska åka försöker jag få ur henne hur vi går vidare med det här.
Jo, om hans allmäntillstånd inte försämras, vi ska ha koll på andningen, temp, att han kissar, äter och dricker,
så kunde vi avvakta och höra av oss på måndag om febern kvarstår.
Men om han blir sämre i helgen åka in.
Och (!) jag ska ge alvedon om febern är hög.
 
Vad är hög då?! Frågade jag..
Kändes som ett dumt svar av en läkare, lite mer specifika måste de väll kunna vara!
Ja över 38,8 svarar hon.

Men hallå!!!
Han har ju inte legat under 39 på tre dagar nu försökte jag förklara igen!!
Ja, men då ska han ha alvedon hela tiden svarar hon.
Är de över 39 ökar risken för feberkramp svarar hon!!!
 
Ok, de hela slutade med att nu ska jag inte ge alvedon när han är extra hängig utan regelbundet eftersom den ligger så högt tempen.
 
Varför trodde hon egentligen att vi kom in?!
De va ju lixom inte för han har lite lite feber, utan just för att febern är såå hög och har varit de konstant!
 
Jag sa till Thommy efteråt att jag tycker synd om pensionärer som kanske får henne som doktor.
De kanske inte ifrågasätter lika mycket och förklarar om och om igen..
Tycker det är dåligt faktiskt att man så ofta får en doktor som inte förstår vad man säger och som man själv inte hör va de säger tillbaka!
2013-09-06 @ 21:20:03 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Brittis

Man kan faktistk poängsätt läkare. Här är länken http://www.doktorsguiden.se

2013-09-07 @ 13:30:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0