Vidar 8 månader

Igår blev Vidar 8 månader.
Tänkte summera lite av vad han kan och hur han gör.
 
Han sitter gärna när han leker, oftast lägger han ner sej själv mjukt utan problem men ibland blir han för trött/glömmer bort sej och vällter ner med ansiktet eller huvudet före i golvet och blir såklart ledsen. Jag brukar lägga en kudde bakom honom då det blir så långt fall för bakhuvudet om han faller helt platt bakåt.
 
Han rullar gärna boll tillsammans med någon. Antingen sittandes i matstolen och man rullar bollen över bordet. Han rullar och kastar den tillbaks hela tiden och tycker det är jättekul. Eller så ligger han på mage på golvet medan vi rullar.
 
Han äter allt och lite till tror jag.
Han äter gröt med frukt till frukost, lagad mat till lunch plus lite kräm eller frukt till efterrätt, frukt till mellanmål, rån/majkrokar/smörgås eller dyl lite senare, och tillsist gröt med frukt till kvällen.
Oftast ammar han en gång per natt, en gång på morgonen innan vi går upp och en gång innan han ska sova på kvällen. Ibland får vi in det en gång på dagen också.
 
 
Iochmed att han älskar mat tänkte jag nu byta ut nästsista målet (som annars är smörgås eller nått)  till ett mål lagad mat till.
 
Han sover i spjälsängen brevid vår säng i sovrummet på nätterna.
Oftast får man stoppa om honom och ge honom nappen några gånger per natt och amma en gång.
Vissa nätter, eller tidiga mornar kanske man ska säga (oftast runt 4-tiden) sover han ganska oroligt och de nätterna när jag inte orkar gå upp och ge han nappen om och om igen så lyfter jag över han till mej och då somnar han om gott igen och sover tills det är morgon.
Men det är som sagt bara vissa nätter.
 
Han kryper inte än, men lägger man honom på ett ställe ligger han ju inte kvar där man lagt ner honom. Han rullar iväg, eller drar sej med armarna så han roterar fram, han har även börjat lite smått att försöka dra sej fram och skjuta ifrån med fötterna, men blir mest frustrerad och skriker för det inte går så enkelt/snabbt som han har tänkt sej om han vill fram till något.
 
När han är glad pratar han ofta: "Pa pa pa pa pa pa pa"
När han är tjurig och gnäller blir det oftast: "Ma ma ma ma"
 
Om man säger "Give me five" och jag sätter upp min hand, börjar han skratta och tar upp sin hand så man ska göra en klapp med honom.
 
Han sover middag oftast 3 ggr per dag.
En gång efter frukosten, efter lunch, och en stund på kvällen/eftermiddagen.
 
På dagen vill han sova i barnvagnen.
Jag lägger han i vagnen när han börjar bli trött. Han ligger där och "varvar ner" en stund, gnäller sedan när man ska komma och köra den över tröskeln så han kan somna. Vid några tillfällen har han somnat ifrån utan man behövt guppa han.
 
Han kan stå upp själv vid mycket kortare stunder om man ställer han på golvet så han kan hålla sig i något.
 
Han tycker sin hoppgunga är jätterolig och hoppar och snurrar runt runt och härjar i den.
 
Ja det var väll iallafall lite av vad han gör och kan.
Har säkerligen glömt 1000 saker.
 
Förut har jag gjort enskillda bebiskok till han och mixat allt och fryst in.
Nu tänkte jag att det blir ju roligare att laga min mat när någon mer äter.
Så nu har jag tänkt börja med att laga samma mat till både mej och Vidar.
 
Endel av det som blir över mosar/mixar jag och fryser in i portioner till honom.
Det är ju kanon att ha om man åker bort, eller om jag äter nått som inte lämpar sig för honom osv.
 
I förrgår gjorde jag fläskfilégryta, ris och grönsaker till oss. Jag mixade hans grönsaker och gryta och blanda med riset som det var och han åt utan några som helst bekymmer. Så riskorn tycker han är okej att äta hela nu :-)
 
Idag tänkte jag göra lasagne till han och mej.
 
Jag kryddar som jag vill ha det, med skillnaden att jag inte tar i något salt.
Utan salta är ju bara att jag gör på min egen tallrik sen :-)
 
 
 
 
2013-05-10 @ 08:24:00 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0