Tisdag 4 juni

Vidar har ytterligare en natt sovit som en stock.
Han gnäller till en gång då och då, tittar man upp har han vänt på sej och bara somnat om igen.
Skönt!
Men de märks att han är lite tröttare om kvällerna nu.
Ska tidigarelägga hans mattider lite så han orkar med sin kvällsgröt innan han ska sova för kvällen.
 
Just nu har jag finsk-muskelmat i ugnen..
Makaonilåda :-) 
Massa nötfärs, pasta o massa ägg i..
Serveras med kokt broccoli till :-D
Får bli min och Vidars lunch idag.
 
Tupparna verkar må mycket bättre.
Igår gjorde jag ingenting med deras ögon då de alla såg rätt bra ut.
Dock kör vi fortfarande på multivitamin, vitlök och a-fil.
De verkar älska a-fil både tuppar och höns.
 
Nu vill jag utöka fågelskaran, snabbt :-D
Men får vänta ett tag till o se om vi lyckas med kycklingarna.
Sedan ska en ny omgång dras igång igen direkt.
 
Det blir ju inte så mycket mer jobb att gå från några fåglar till fler..
Jag menar de ska ju ändå släppas ut på morgon och in på kvällen
och det ska fyllas med mat och vatten
och hönshuset ska städas.
Oavsett om man har 6 eller 20st så ska ju de göras.
Skillanden är att det blir mer ägg och kött till oss.
Vi vill ju upp i djur så de täcker vårt dagsbehov av ägg åtminstonde..
 
På kvällen är de duktiga att gå in själva, så man bara behöver stänga luckan.
Om någon är kvar ute, så går de in när man säger till dem :-)
 
Vi är ju även inne på att skaffa gris och föda upp och sedan slakta..
Men iår får vi nog avvakta med det..
Vi hinner inte göra iordning för det nu.
Utan får skjuta på det tills nästa sommar.
 
Vi har fått frågor av många hur vi kan tänka oss att föda upp djur och sedan slakta och äta.
Men av alla de som frågat oss, så är ju faktiskt alla själva köttätare.
 
Ja menar, när du plockar på dej ett paket köttfärs i affären, tänker du då hur det djuret har levt osv..?
Antagligen inte, det är så lätt att bara plocka på sej sina matvaror i affären gå hem och laga, äta upp och inte tänka mer på det.
 
Men de djuren vi slaktar här, vet vi ju hur de levt.
Vi vet att de inte stått i trånga boxar, de har fått se solen, känt vinden i ansiktet, fått sprungit fritt, fått äta varierande och nyttig mat.
De har helt enkelt haft ett bra liv, när de levde.
 
Är det verkligen så hemskt?
Det tycker inte jag iallafall.
 
Tycker man att det är fel att ett djur få sätta livet till för att man ska äta upp det,
då ska man nog istället vara vegetarian..
Vilket jag kan förstå att man väljer att vara,
men jag själv skulle aldrig klara av det tyvärr, för jag älskar kött alldeles för mycket!
2013-06-04 @ 10:24:00 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Brittis

Jag håller med dig. Djur som man vet har levt ett bra liv, vad är det för fel att slakta dem för att äta? Jag har ibland hamnat i diskussioner om vad som är djuvänligt och inte, en tjej sade "jag kan inte ens slå ihjäl en spindel, sådan djurvän är jag!". Då frågade jag om hon var vegetarian. Svaret blev nej, men hon hade i alla fall den goda smaken att rodna lite. Sedan var det ingen mera diskussion om vad det innebar att vara djurvänlig.

2013-06-05 @ 13:57:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0