Efterkontroll

!  Varnar känsliga läsare innan för ett ärligt inlägg, så läs inte om ni inte vill veta.. !
 
 
Hemma igen efter besöket hos min barnmorska i Storfors.
Känns bra!
 
Fick grönt ljus till att träna och göra allt som jag vill göra (jag ska lyssna på kroppen sa hon).
Hopp, studs och tunga lyft ska man dock vara försiktig med efter man fött barn en tid, men bara att gå på känn.
 
Muskulaturen hade hon inget som helst att klaga på!
Tur var väll de, för knip-träningen (som är den ända man får göra en kort tid efter förlossningen) gick jag All-In på såklart.
Resultat hade det ju definitiv gett :-)
När jag slänga upp mej i stolen sa hon direkt, att så här brukar de inte se ut efter man fött barn.
 
Innan graviditeten och under den hade jag diverse nojor som bekymrade mej lite.
Men som en hjälp till er andra som funderar på att skaffa barn eller som är gravida, kan jag nu glädja er..
(utgår såklart för hur de gått för mej, och alla är ju olika)
  • Man behöver inte få en tom skinnpåse på magen som man inte vet vad man ska göra av efteråt! Jag gick upp ca 7-8kg och ser några veckor efter förlossningen typ ut som innan, bara rutorna som saknas.
  • Man behöver inte gå upp 30 kg hade samma vikt som innan graviditeten ca 1-2 veckor efter förlossningen.
  • Man behöver inte få inte röda bristningar som pryder hela magen jag fick inte en enda, trotts att "generna" borde gett mej de.
  • Man ser inte ut som en öppen port mellan bena efteråt ser eller känner faktiskt ingen skillnad alls! Inte ens barnmorskan på efterkontrollen kunde hitta vart de satt stygnet efter "skavsåret" på insidan.
  • Man är inte ständigt trött när man fått barn jag sover ingenting på dagarna. Vidar sover som en stock på nätterna i sängen, piper, äter, somnar om direkt han ätit klart.
 
Sedan några grejer som jag även trodde var givet man skulle behöva och som jag köpt i förväg men inte behövt använda (men hade jag inte köpt hem de kan man ge sej fan på att man behövt dem):
 
  • Amningsnapp. Alla får ju söndertrasade såriga bröstvårtor av amning, eller? Det stämde inte, har inte haft någon använing av den och kan inte i min vildaste fantasi tänka mej att de skulle kunna göra ont att amma trots att Vidar är duktig på att "fuska" och använda fel grepp. Men skulle han stoppa in så mycket tutte i munnen som de ska vid "rätt" grepp skulle han ju drunkna.
  • Ersättning. Ifall man har dåligt med mat. Paketen står fortfarande kvar i skafferiet. Jag har kanske lite väl mycket mat kan jag tycka.. Men hellre det. Fast de är inte alltid kul att ha fläckar fram på tröjan :-)
  • Nappflaska. Till ersättningen.. men eftersom den inte behövts så får jag spara den tills de blir dax för välling.
  • Minifom. Står oöppnad i kylen. Vidar har bara haft ont i magen typ 2ggr och då har jag ätit något starkt.
 
Sånt som jag inte klarat mej utan:
  • Amningsskydd!! Även kallade tuttblöjor av min man. De är väldigt dåliga dock. Jag konsumerar hur många lådor som helst. De skulle ha bättre uppsugningsförmåga.. Har även provat att ha nattbindor i bhn, fungerar men är inte så praktiskt.
  • Bröstpump. Första veckorna då bebisen sover mycket så är de skönt att lätta på trycket när man tror tuttarna ska explodera.
  • Babyskyddet. Dagtid sover Vidar nästan bara i sin bilstol när vi är hemma, inne och jag pysslar med grejer. Har provat mycket, men när han skriker hysteriskt för han är så trött och han inte kan sova någonstanns så sätter jag han i stolen och han somnar direkt och sover nöjt tills han är hungrig. På nätterna sover han i sängen dock, men då är de mörkt och mamma och pappa ligger ju där som han kan sträcka ut händerna och känna på så de verkligen inte försvunnit. Han brukar även tjuvkika med ena ögat så man inte försvunnit, då sover han som den prins han är.
 
Tänk på att alla är vi olika, men de här är min verklighet.
2012-10-29 @ 14:01:44 Allmänt Permalink


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0