Forum is the shit

Tänk va mycket hjälp man får av internet och alla forum..
Ofta när man ska köpa en grej läser vi vad andra som köpt samma sak innan oss tycker om den. Man kan då få hjälp att välja bland olika märken.
 
Men nu verkar jag fått hjälp med Vidar och hans mat hoppas jag.
 
 
Utan att sväva iväg för mycket.. Men något som slagit mej i allt ja läser är att typ ingen verkar amma nu förtiden (vilket gör att de är svårt att få tips som passar just oss!)
 
Förr ammade ju typ alla, de fanns inget tillägg då.
Men idag verkar de som de är mer konstigt att man helammar.

De säger ju att alla ska kunna amma och de ska räcka till barnet/barnen.
Men vad är det då som gör att färre ammar?
Är vi inte lika envisa som förr?
Ger man upp lättare för att man vet att det är enkelt att åka på affärn och köpa ersättning?
Eller
Är det för att vi nu inte lever som man gjorde förr?
Finns det yttrefaktorer som påverkar mjölkproduktionen? (stråling-mobiltelefoner, E-ämnen, tillsattser)
 
När man googlar om hur ofta andra 3-månaders äter osv så skriver alla ut i ml och tidpunkter.
Iochmed att Vidar bara ammar har jag ju ingen aning om hur mycket han äter o de blir omöjligt att jämföra..
(Även fast alla barn är olika o inte bör jämföras)
Men kan va bra att se hur olika gör iallafall.
 
Nu tillbaks till vad inlägget egentligen skulle handla om..
 
Något han börjat med för ca 1-2v sen är att vägra äta på dagtid ibland.
Han skriker o bara vänder bort huvudet.
Han är ju ingen stor bebis, ligger liksom längst ner (fast ändå inom normalkurvan) men liksom under mitten på den.
Så jag vill ju inte missa för mycket måltider.
 
Så många kanske tycker att "han är väll inte hungrig då". Men de är klart en bebis är hungrig någon gång under typ 12 timmar.
I början av detta krångel så har han skrikit typ 10min innan han gått med på att äta.
Men igår vägra han äta under hela dagen! Han åt på morgon och sen först kl 21.
 
Nätterna äter han helt utan problem.
 
Fick inga direkt tips på BVC i fredags heller.
 
Ja googlade inatt och de verka vara ett vanligt problem i ca 3-4månaders ålder.
Många mammor med samma problem, men det är inget de pratar om alls på BVC.
Att de liksom kan va en övergångs-grej som uppstår i utvecklingen.
Han typ skriker såfort han ser tutten på dagarna.
Vad alla mammor beskriver verkar stämma, att de är så nyfiken på världen och så upptagen med att titta på allt så de "har inte tid" att äta.
 
Men nätterna fungerar som sagt.
 
Jag tyckte jag provat allt, ligga o amma, va i ett mörkt rum, gå omkring, låta han sitta upprätt, gå och gunga han mm men de har ändå blitt värre o värre nu.
 
Jag hitta ett tips som jag precis provat nu däremot, och de fungerade nu på mitt första försök!!!
Han åt som vanligt i sängen vid kl 8:30 imorse, det är sen när vi gått upp problemet brukar börja.
Men grejen är att mata halvt i sömnen..
 
Så jag testa..
Han va vaken länge och lekte, när han blev trött la jag han i vagnen och han somnade. Någon timma senare hördes ett litet knorr, då va ja snabbt dit, ut med tutten, upp med barnet ur vagnen, la han till tutten direkt (han har ännu inte hunnit öppna ögonen) och barnet äter direkt!!
 
1-1 till mamma!!!
 
Nu har jag en mätt glad bebis i knät!
Igår vart de som en ond cirkel, kunde inte sova för han va hungrig. Men inte heller äta för han var för trött.
 
 
 
Man ska inte ropa hej...
men ja hoppas de här ska fungera!
 
Mat har ja ju, så de vore väll förjäkligt om ungen inte tänker gå med på att äta den!
2012-12-11 @ 12:08:27 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Mimmi

Wow vad duktig du är! Det är helt fantastiskt vad finnurlig du är och jag är så glad att det går bra!

2012-12-11 @ 18:35:55
URL: http://Mejmej.blogg.se
Postat av: Sys

De flesta på BVC är gamla haggor som inte vet nåt om hur man hänger med i utvecklingen och forskningen, de har fullt upp med annat och har oftast inte haft barn själv på minst 20 år! De minns inte hur det är! Amningshjälpen är SUVERÄN!!! Man kan få hjälp på telefon, skype (om man vill visa nåt man har problem med tex) , mail whaatever! MYCKET konstigt att de inte får mer "reklam" från BVC, BB et.c.

2012-12-11 @ 19:03:17
Postat av: Anonym

hjälpmammorna på amningshjälpen gör detta helt ideellt och är alltså INTRESSERADE av just amning! :)
www.amningshjalpen.se

2012-12-11 @ 19:04:36
Postat av: Brittis

Bra gjort Ida! Nu var det länge sedan jag ammade men jag håller med sign. Sys (undrar vem *fniss*) om BVC för jag tyckte inte heller att jag fick hjälp där. Hittade på egen hand just Amningshjälpen och fick suverän hjälp de två ggr jag ringde dit. Men tror du kommit på knepet som fungerar just nu för rätt vad det är så äter Vidar som han ska igen.

2012-12-13 @ 13:56:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0