Stressigt.. eller?

Var på kontroll på spec mvc igår.
Ända sedan jag vart inlagd i graviditetsvecka 24 så har jag gått på kontroller var och varannan vecka där för att se att inget händer med livmodertappen.

Igår vart mitt sista besök där precis som jag trott.
Efter v34 kommer de inte längre försöka stoppa en förlossning har de tidigare sagt och de sa doktorn även igår.

Jag fick ytterligare en ny doktor igår (rätt så fantastiskt hur många förlossningsläkare de finns på ett och samma sjukhus). Jag förstod han bättre än den förra, trotts att denna var norsk.

Jag har börjat fundera huruvida mitt bäcken kan vara för trångt eller felformat.. Eftersom jag har knäproblem (båda benen) och orsaken till de är att mina höfter är inåtroterade 30 grader.
Det borde rimligtvis göra att jag går inåt med fötterna, vilket jag inte gör, då mina underben kompenserat detta med att vara vinklade utåt.
De tog många år för doktorerna att hitta orsaken till mina trasiga knän då inget av detta synts på alla de vanliga röntgenundersökningar jag gjort.

Eftersom jag är så krokig och vinn som är konstaterat redan i höfterna kanske även bäckenet är hel fel?
Hursom helst svarade doktorn bra.
De vill inte gärna röntga bäckenet då barnet utsätts för strålning och dessutom är svaren av mätningarna väldigt luddiga. Allt beror mycket på barnets storlek och form också.

Han trodde inte jag skulle ha några problem vid förlossningen och sa att jag var rätt "byggd" sett med blotta ögat. Smal och "lång". Jag har väll aldrig fått höra att jag är lång?! Thommy översatte med, ja du är inte extremt kort!

Doktorn sa även att då jag är i riskzon att dessutom föda förtidigt (då bebisen är ännu mindre) bör det inte vara några problem alls. Och han konstaterade att jag är såpass "liten" att där inne kan inte vara någon jättebebis!
Går jag däremot till graviditetsvecka 40 kunde jag höra av mej igen så kan vi göra en mätning och uppskattning av bebisens storlek och se hur vi går vidare där för att jag inte ska behöva föda en stor kloss :-)

Han gjorde sedan iordning ultraljudsapparaten och var noga med att både Thommy och jag skulle se bra.
Eftersom de är VUL så ser man ju iprincip inget alls av bebisen.
Men han började titta och visa vad han såg..

Livmodertappen har i normalt läge varit över 40mm. När jag blev inlagd var den 24mm tror jag. Förra kontrollen var den över 30mm. Nu idag var den 15mm och öppen inifrån.. Han visade hur barnets huvud låg och tryckte i öppningen och de va inte mycket neråt som var stängt alls.

Han sa att det är ingen fara för bebisen att komma nu.
Men det är bra om jag "håller mej" i 2veckor till och inte provoserar den i onödan.
Jag frågade rätt ut vad han trodde, och han sa: "Jag tror inte du kommer gå ändå till gravvecka 40" och flinade.
Men om du mot allförmodan gör det så hör av dej så mäter vi barnet.

Okej, nu känner jag mej lite stressad.
Vi har ju de mesta ..eller?
Men måste sätta igång och tvätta alla kläder och sängkläder.
Har vi kläder så vi klarar oss?? ..de känns klent!
Ska man panikhandla mer kläder kanske?
Jag har typ 2 pyjamaser, eftersom allt är så hon eller han och jag vet inte vad jag ska köpa!
Har beställt fler bodysar, men de verkar aldrig dyka upp i postlådan..
Har bara köpt långärmade bodysar dock då jag tänkt att den säkert är frusen av sej..
Kanske skulle man ha några med kort ärm?
Om den kommer förtidigt då kanske ja bara dessutom har för stora kläder.. Hm!

Kanske även är bra om jag börjar lägga fram sånt som vi ska ha med oss in till förlossningen om de nu bara kan bli när som helst. Hade ju inte tänkt gjort detta än, men de kanske är lika bra. Och ladda kamera batterierna kanske kan vara bra!!

Vi gick in och kollade vad för slags bilbarnstolar de hyr ut innan vi åkte från sjukhuset..
Har ju hela tiden varit inställd på att hyra en för 400kr där.
Men de va ju inte bara!! Nu är de ju så nya modeller och tjejen vid disken förklarade att det går åt väldigt mycket bilbälte, så de passar inte i så många bilar och då måste vi hyra en bas till den för ytterligare 400kr. Då blev de ju plötsligt så dyrt att man lika gärna kan köpa en stol som att hyra en!! Suck!

Vi måste ha att stolen passar i båda bilarna, eftersom vi måste åka bussen när hundarna ska med oss..
Jaha, så hur ska vi göra nu då?
Hade känts bra att ha stolen redo och hemma..
Ska vi hyra för nu istället 800kr någon gång när de passar att vi åker tillbaks till Karlstad.
Eller ska vi likagärna köpa en stol? Va ska vi då köpa för någon..
Jag blev förvirrad..

2012-08-07 @ 15:24:24 Allmänt Permalink


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

Ni har väl inte glömt bort att vi köper/hyr stolen åt er. Så bestäm hur ni vill ha det, så fixar vi det.

Kram från blivande Farmor & Farfar

2012-08-09 @ 15:39:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0